De toegevoegde waarde van generatiemanagement voor werkgevers

06/09/2022 Leestijd: 2 minuten

Welke generaties zijn er werkzaam in jouw organisatie? Deze vraag stel ik regelmatig aan werkgevers tijdens adviesgesprekken. Niet om medewerkers in hokjes te stoppen. Wel om te horen of er zicht is op welke generaties er werken in de organisatie en of er oog is voor het creëren van een inclusieve werkomgeving voor alle leeftijden die er werken. In dit artikel omschrijf ik wat het nut is van generatiemanagement en wat het jouw organisatie en medewerkers op kan leveren wanneer je hiermee aan de slag gaat.

Welke generaties kennen we?

Ik maak gebruik van de volgende generatieverdeling:

Over de kenmerken van generaties is veel geschreven en de jaartallen verschillen soms per land/werelddeel. Ik kijk vooral naar de punten die je herkent uit de generaties als leidinggevende voor jouw team en als medewerker kijkende naar je collega’s.

Welke voordelen heeft generatiemanagement voor jouw organisatie?

1. Het geeft inzicht in de verdeling binnen teams. Daarmee zie je beter welke mogelijkheden er zijn om de talenten van iedere generatie optimaal te benutten. Dit vergt soms ook een andere aanpak van communicatiestijl en -vorm vanuit zowel leidinggevenden als teamleden.

2. Door medewerkers en leidinggevenden inzicht te geven in de generatiekenmerken en verdeling, verbeter je de samenwerking en communicatielijnen. Je weet beter waar eenieder behoefte aan heeft. Het zorgt voor onderling begrip en daagt je uit om hier rekening mee te houden in de samenwerking en communicatie. Zo werk je aan samenwerken in plaats van frustreren. Dus niet: “wat een luie zeurgeneratie is dit toch”, maar “hoe kan ik zorgen dat onze Generatie Z aangehaakt blijft?”. Door het inzicht bouw je met elkaar aan een cultuur die inclusief is voor alle generaties.

3. Door inzicht te krijgen in de wensen van elke generatie, kun je je werving en onboarding aanpassen en je organisatie hierop inrichten. Zo weet je het juiste talent te bereiken en aan te trekken.

4. Vervolgens is het de kunst om de generaties aan boord te houden door ze te blijven boeien en laten groeien. Zo ben je als organisatie klaar voor de toekomst.

De kloof verkleinen

Bij de voordelen benoem ik telkens het krijgen van inzicht. Een achterliggend doel is het creëren van begrip en het voorkomen van frustratie. Door de verschuivende pensioenleeftijd zullen we met steeds meer generaties op de werkvloer aanwezig zijn. In de media wordt veel gesproken over een generatiekloof. Wat zou het mooi zijn als we die kloof kunnen verkleinen door het geven van inzicht en het creëren van onderling begrip voor alle generaties.

Wil je hier meer over weten of ook aan de slag met generatiemanagement in jouw organisatie? Doreen van der Pols en ik geven graag onze workshop Generatiemanagement aan teams en aan leidinggevenden.

0 reactie(s) op “De toegevoegde waarde van generatiemanagement voor werkgevers”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.