De toekomst is digitaal

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Met de huidige druk op de arbeidsmarkt krijgen we een blik op de toekomst. Laat ik vanuit de belangen van werknemers en bedrijven eens kijken wat voor mogelijkheden zij in de toekomst uitgebreid willen zien. Op basis van die belangen zal ik kijken wat online mogelijkheden voor werknemer en werkgever kunnen betekenen. De ervaren online lezer zal het eerste deel niet als nieuw beschouwen en kan meteen verder lezen bij ’tot besluit’.

De belangen van bedrijven

  • Bedrijven willen een zo goed mogelijk personeelsbestand. Dat wil zeggen mensen van het vereiste niveau voor elke functie. Hoe meer mensen in de bedrijfscultuur passen hoe beter. Met andere woorden: bedrijven willen een zo goed mogelijke match maken tussen het profiel van een kandidaat en hun functies.
  • Bedrijven willen positieve zichtbaarheid. Hoe meer mensen het bedrijf kennen en er een positief beeld op nahouden, hoe meer mogelijke kandidaten. En hetzelfde geld voor de producten: hoe meer mensen het product kennen en daar een positief beeld aan over houden, hoe vaker het product zal worden verkocht.
  • Bedrijven willen hun product verkopen. En dat is het belangrijkste punt: het levensbloed van het bedrijf.

De belangen van werknemers

Er zijn talloze onderzoeken naar wat werknemers willen, deze brengen verschillende antwoorden, daarom onthoud ik me van een prioriteitenlijst.

  • Werknemers willen een leuke baan, dus een baan die inhoudelijk leuk is, met collega’s die bij hen passen, voldoende salaris, enzovoorts.
  • Werknemers hebben natuurlijk talloze belangen, arbeidsrechtelijk etc, maar volgens mij is dit waar het voor iedereen op neer komt: met plezier naar je werk kunnen gaan omdat je dat een prettige werkomgeving vind met leuke mensen en inhoudelijk interessant werk.

Tot slot is dit onderzoek* van de universiteit van Tilburg ook leuk om te lezen. Het onderzoek wijst uit dat steeds meer hoog opgeleide mensen kiezen voor een eigen bedrijf. Het stijgen van het aantal zelfstandigen onderschrijft het punt dat ik wil benadrukken: het belang van openheid en zichtbaarheid.

Iedereen wil iedereen zien!
Werknemer en bedrijf willen een zo goed mogelijke match maken. De best mogelijke match wordt gemaakt wanneer iedereen iedereen kan zien. Zo kun je als bedrijf de beste match voor je functie vinden en zo kun je als werknemer de functie vinden die het meeste bij je past. Zo voorkom je dat er twee straten verderop de ideale vacature aan iemand wordt gegeven die eigenlijk iets anders wil doen, puur omdat je niet wist dat de vacature daar was.

Hoe benaderen we deze perfecte openheid zo goed mogelijk?
Niet met het doorbladeren van fysieke CV’s. Maar met digitaal informatiebeheer. Dit maakt het mogelijk om met een paar toetsen en een enter een lijst te krijgen van alle interim HR adviseurs in je netwerk. Dat is nog geen zicht op ‘iedereen’, maar benadert het geheel beter dan het bladeren in papier.

Tot besluit
Tot besluit een kritische noot. En de reden dat ik dit artikel plaats. Daar heb ik over getwijfeld – wat is er nieuw aan het feit dat digitaal informatiebeheer de toekomst heeft? Dat is iets dat we ons al tijden realiseren. Dat is waar. Waar ik dit idee mee aan wil vullen is dat het digitale nog steeds in dienst staat van het fysieke. Dat we een online ‘wereld’ hebben gebouwd en digitaal informatie beheren om de mensen die offline bestaan makkelijker op een voor hen fijne en voor bedrijven belangrijke plaats te krijgen.

En dat mag je als HRM-er nooit vergeten.

* Deze link is onbereikbaar per 4-8-2015

0 reactie(s) op “De toekomst is digitaal”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.