De toekomst van HRM: The next practice

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

De effecten van digitalisering krijgen steeds meer impact:

  • Winkelketens, die van oudsher het straatbeeld sieren, verdwijnen door het digitale shoppen;
  • Administratieve medewerkers worden in de volle breedte van de arbeidsmarkt vervangen door digitale processen;
  • Robots nemen het volledige manufacturing proces, inclusief het denkwerk, over;
  • Digitale advisering en digitaal leren beginnen traditionele beroepen als leraar en assurantie adviseur te vervangen;
  • De snelheid van de digitale ontwikkeling en robotisering vraagt om kennisintensieve organisatievormen, waarin steeds minder ruimte is voor hiërarchisch management.

Deze trends zijn ook zichtbaar in de HR wereld. E -hrm vervangt de personeelsadministratie en delen van ons advies vak. Andere onderdelen van ons adviseringspraktijk worden via outsourcing ingekocht. Welk toekomstperspectief heeft de HRM adviseur in deze digitaal voortdenderende sneltrein? Hoe bepalend is HRM in de hectische wereld van morgen?

Samen innoveren, samen werken

De wereld wordt steeds minder voorspelbaar en dat vraagt meer en meer om snelheid gecombineerd met hoge kwaliteit van besluitvorming en advisering. Door samen te werken met andere organisaties, slim te organiseren en talenten in positie te brengen kun je nog het verschil maken. Bestaande afdelingen of organisaties zijn daarbij steeds minder het vertrekpunt voor innovatie en de complexe uitdagingen die daar bij horen. Succesvolle organisaties kijken juist over de schutting en over de landsgrenzen heen. In innovatieve en digitale omgevingen wordt het verschil gemaakt door programma’s en projecten op te zetten, waarin het beste van meerdere netwerkorganisaties en klanten gecombineerd wordt. Het beste team met de beste experts is cruciaal om onderscheidend te kunnen ontwikkelen. Ja, organisaties die om teams en mensen heen durven te organiseren, zijn slagvaardig. Ze hebben weinig last van bestaande hiërarchische structuren en procedures en alle benodigde kennis en kunde voor het gezamenlijke einddoel is transparant en bereikbaar. De “extended organisation” is geboren.

The next practice

Mensen die vinden dat de toekomst van HRM er niet rooskleurig uitziet, hebben het mis. Organisaties die in de race willen blijven in de snelle wereld van vandaag, zijn vooral succesvol met slagvaardige HRM ondersteuning, dicht op het vuur. Door strategische planning te ontwikkelen en samen met de HR specialist de kracht van nieuwe organisatie- en samenwerkingsvormen effectief tot zijn recht te laten komen. Door aandacht voor de multidisciplinaire inzetbaarheid en ontwikkeling van talenten. Door de organisatie en het netwerk te profileren met scherpe arbeidsmarktcommunicatie.
Ja, door bepalend te zijn op het gebied van dynamic teaming, job rotation, talent tagging, intercompany intelligence, social media events en flexibel werken. HRM transformeert van best practice naar next practice!

0 reactie(s) op “De toekomst van HRM: The next practice”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.