De toekomst van HRM

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

P&O (Personeel & Organisatie) is zich weer aan het ontwikkelen. Ik gebruik nu bewust de term P&O omdat HRM of Human Resource Management eigenlijk een stroming is binnen P&O. HRM is de economisch denkende variant die in de afgelopen decennia populair was omdat direct aantoonbaar is waar de toegevoegde waarde ligt. Maar dit laatste aspect blijft, natuurlijk, het is misschien wel belangrijker dan ooit dat P&O haar toegevoegde waarde toont en daarom heb ik in de titel dan ook de term HRM gebruikt. Als synoniem, al zijn de termen dat natuurlijk niet.

P&O ontwikkeld zich weer. Nog steeds, want ontwikkeling staat nooit stil. Gaat het nu dan sneller? Nee, in ieder geval nog niet. Maar een nieuwe rol voor P&O komt wel in zicht. En deze nieuwe rol is anders dan de HR rol, waar de toegevoegde waarde lag in het beschouwen van mensen als kapitaal, als resource. En door deze houding ten opzichte van mensen was P&O in staat om het bedrijf te voorzien van een adequate hoeveelheid arbeid en de benodigde kennis. Maar de nieuwe rol concentreert zich veel meer op het laatste, de kennis. Nederland is immers een kenniseconomie. Op prijs en kwantiteit concurreren met het buitenland wordt steeds moeilijker; China en India zijn veel goedkoper. Dus moeten we concurreren op kwaliteit en dus investeren we in de kennis economie.

Maar investeren in de kenniseconomie en mensen als resource beschouwen lijkt niet goed samen te gaan. In de kenniseconomie werk je met individuen. Mensen die een toekomst voor ogen hebben, een bepaald beeld. Ze weten waar ze heen willen en dat motiveert ze, dat zorgt er voor dat ze een waardevolle toevoeging zijn aan je bedrijf. Juist die motivatie en die visie op hun loopbaan en vakgebied maakt ze kenniswerkers en inherent daaraan is dat ze allemaal uniek zijn. Veel unieke mensen samen kunnen gemakkelijker een innovatief product maken dan een grijze massa. Maar om mensen uniek te maken, of te houden, of te laten zijn, moet je ze ook uniek behandelen. En mensen uniek behandelen en ze als kapitaal behandelen dat is niet met elkaar te rijmen. Dus moet de houding die P&O heeft tegenover de werknemers veranderen.

In plaats van het idee dat werknemers onder kapitaal vallen zou P&O zich meer kunnen concentreren op dat wat de kenniswerker de kenniswerker maakt. En wat vinden kenniswerkers belangrijk? Het ontwikkelen van kennis, het werken in een flexibele omgeving, waarbij ze hun werk en sociale leven met elkaar kunnen integreren. P&O is sterk in het ontwikkelen van een bepaalde bedrijfscultuur en zou deze condities voor de kenniswerkers moeten kunnen scheppen.

Ziet u dezelfde trends? Zijn er op uw afdeling al stappen ondernomen in een andere richting dan HRM? Of ziet u een heel andere toekomst voor HRM voor u?

0 reactie(s) op “De toekomst van HRM”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *