Denk erom HRM: Voelen mag niet! Of wel?

23/10/2008 Leestijd: 2 minuten

Ik heb ooit eens in een bijeenkomst en een artikel, niet eens voor de grap, zes IQ’s gedefinieerd: fysiek, mentaal, emotioneel(!), sociaal, relationeel en spiritueel. Als je je er in verdiept scoren we op alle niveaus over de gehele linie gesproken tragisch laag.

Onvermoeibare en enthousiaste Chris Stapper geeft in zijn laatste blognieuws aan dat videoclips die emoties oproepen onze leerprestaties verhogen. Onze stemming beïnvloedt onze prestaties. Hij vraagt of iemand antwoord wil geven op de vraag of HRM’ers met emoties werken en of dat meer zou moeten zijn. Omdat ik inderdaad uit mijn praktijk onderstaande ervaringen heb die aansluiten bij dit onderwerp waag ik een poging:

  1. Kom eens met je emoties bij een HRM’er en die negeert die en verwijst je naar de maatschappelijk werker.
  2. Uit als HRM’er je emoties en wordt eens afgeserveerd of je krijgt een minteken achter je naam. Einde carriëre.
  3. Ga als ondernemer / werkgever met je kwetsbaarheid naar je HRM’er. Intern die tonen zou zelfmoord zijn. Dan toch maar liever naar een executive-coach.
  4. .Stuur eens een mailing rond over effectief omgaan met boosheid in organisaties. Respons nul: “Wij zijn niet boos. De buren…………”
  5. Laat eens emoties echt toe in een vergadering en vraag de waarden en normen van je teamleden eens op. Gauw de deksel op de beerput. Beren genoeg in deze tijd.

De lijst kan langer. Conclusie: Er zijn ongetwijfeld fantastische voorbeelden van hoe goed men binnen organisaties met emoties omgaat, maar…………

  • Emoties en andere uitingen van ons IQ worden individueel en collectief over het algemeen merendeels verdrongen.
  • Woorden als idealen en zielsverlangen zijn eng, onbespreekbaar, duwen je in de hoek van de realiteit ontvluchtende, kwetsbare zweefkees of zweeftruus.
  • Ze zijn vervangen door gedevalueerde en door commercie en oppervlakkigheid verkrachte begrippen als authenticiteit, integriteit en passie.
  • Boosheid en teleurstelling en frustratie laat je niet blijken, anders dan door strikt verborgen agenda’s, geroddel en verborgen en openlijk pesten.

Kranten enz. staan helemaal bol van het woord vertrouwen, maar als we dat weer terug willen in onze samenleving dan dienen we eerst individueel de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Vertrouw jij jezelf? Waarom? Waarom niet?
  2. Vertrouw jij de ander? Waarom? Waarom niet?
  3. Vertrouw jij het leven? Waarom? Waarom niet?
  4. Vertrouwt de ander jou? Waarom? Waarom niet?
  5. Kan het leven en kan de wereld jou vertrouwen en op jou rekenen?

Als we deze vragen op alle zes kwaliteitsniveaus van leven hebben beantwoord, dan ontstaat er wellicht ruimte voor echte aandacht voor zowel de positieve als de negatieve emoties in organisaties. Nu bestaan organisaties op alle niveaus voor het overgrote deel uit geharnaste functionarissen. Mocht ik hier het paradijs gemist hebben, bel of mail me dan even. Er is over te praten.

0 reactie(s) op “Denk erom HRM: Voelen mag niet! Of wel?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *