Denken en werken buiten de grenzen

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

De moeilijkste en makkelijkste oplossing bij een krimpende arbeidsmarkt is het vergroten van je bereik. Door het vergroten van je aandacht op andere arbeidsmarkten wordt het mogelijk om ondanks krapte toch het benodigde personeel aan te trekken. Zo zullen we in de komende jaren meer te maken krijgen met hoger opgeleide Polen, misschien Roemenen en andere Europeanen. Maar laten we een belangrijke groep niet vergeten: onze Zuiderburen. Met het Noorden van Belgiƫ hebben we niet alleen de taal, maar ook een stuk cultuur gemeen. Dit maakt het relatief makkelijk om werknemers uit het Zuiden functies in Nederland te laten vervullen.

Internationale arbeidsmarktbenadering zorgt ervoor dat vraag een aanbod gemakkelijker op elkaar aan kunnen sluiten. Nu de werkloosheid in Belgiƫ iets hoger is dan die in Nederland kan meer communicatie tussen beide partijen interessant zijn voor iedereen. De voordelen laten zich raden; gemakkelijker functies invullen betekend normalisering van de lonen en een stabielere arbeidsmarkt, waar werknemers niet om de haverklap van functie willen of kunnen wisselen.

In gesprekken met onze opdrachtgevers valt ook meer en meer op dat men het arbeidsethos van onze buren aan de Zuid en de Oost kant hoger aanslaat dan dat van onze landgenoten, een bijkomend voordeel van het aantrekken van werknemers uit deze gebieden.

Natuurlijk brengt deze internationale benadering ook extra aandachtspunten met zich mee; verhuisbereidheid, cultuurverschillen, internationale wetgeving met betrekking tot over de grens werken. En zo is er nog veel meer te noemen. Maar de vraag is al niet meer of bedrijven zich deze moeite gaan getroosten, de vraag is wanneer. Dat de arbeidsmarkt krapper wordt staat vast en dat er iets moet gebeuren ook.

Wij bij Expand zijn van mening dat deze internationalisering zeker kan bijdragen aan het oplossen van de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Hoe denkt u hierover?

0 reactie(s) op “Denken en werken buiten de grenzen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.