Diamond essence in plaats van HCM

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Human resource management heeft vooral één doel: controle krijgen op gedrag van mensen. Zelfs als we creativiteit willen stimuleren bedenken we spelregels. Google maar eens op brainstorm sessies. Als het weer eens tijd wordt voor innovatieve ideeën, bedenken we spelregels en bedenken de beste omstandigheden om ideeën aan het licht te brengen. Grappig genoeg ontstaan de beste ideeën vaak ’s ochtends, kort na het opstaan onder de douche. Alleen: wie schrijft die op. En wie neemt ze mee naar het werk? Op het achterwege blijven daarvan zul je tijdens een functioneringsgesprek niemand horen.

Zo blijven goede ideeën vaak als een ruwe diamant ver onder de aardbodem. Onbereikbaar. Het is er wel maar het wordt niet gevonden. Laat staan geslepen. HR bedenkt systemen zoals beoordelingssystemen, competentie management, functiewaardering. Bijna wiskundige modellen waarmee een alfa wetenschap hanteerbaar wordt gemaakt om menselijk gedrag te sturen. We moeten neuzen dezelfde kant op krijgen, hoor je vaak. Dat is lekker makkelijk voor het management. Een belangrijke legitimatie voor dat credo is dat de klant vooral moet denken dat iedereen in de organisatie met dezelfde mond praat over het bedrijf. Dat we allemaal dezelfde waarden uitstralen. Tja… leuk bedacht. Maar wordt het niet eens tijd voor een verandering? Want het is toch eeuwig zonde als al die diamanten onder de grond blijven. Dan schittert het wel in de ondergrond maar niet in het bedrijf. En dat is toch de vaak gehoorde ambitie van HR managers.

Unfreeze al die beheersinstrumenten. Daag uit tot het schatgraven. Dat is het HRM voor de komende decennia. Denk ik. Dan krijg je misschien systemen met de naam diamant essence als vervanger van human capital management. Want die tijd is voorgoed voorbij. Nederland moet de concurrentieslag aangaan met creativiteit. Daar zijn we goed in. Het ontginnen en exploiteren daarvan vraagt nieuwe instrumenten.

0 reactie(s) op “Diamond essence in plaats van HCM”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.