Dat het belangrijk is om een goede wervingssite te hebben moge duidelijk zijn. Gezien het krapper worden van de markt (er is geen krapte want er is nog voldoende aanwas al is dat wel minder) wordt het wel steeds belangrijker om de conversie ( ofwel het aantal mensen dat reageert van het aantal dat op de site binnenkomt) goed te laten zijn.
Er wordt natuurlijk al elk jaar onderzoek gedaan door de Intelligence Group naar de beste wervingssite van Nederland.
Er ontstond echter een grote discussie tussen Marc Drees en de Intelligence Group. Marc deed destijds testen en scans van het sollicitatieproces bij de bedrijven die genoteerd waren aan de AEX. Daaruit concludeerde hij, als specialist op het gebied van online recruitment, dat ING de slechtste was.
Nog geen dag later maakte de Intelligence Group bekend dat zij de site van de ING als beste wervingssite hadden uitgeroepen.
Uit de discussie en de onvrede met de methoden van de Intelligence Group is er wellicht het recente interessant initiatief gestart door Marc Drees en Bas van de Haterd: Digitaal Werven.
Dit initiatief is een onderzoek naar de wervingssites van bedrijven. Dit kunnen zowel specifieke ‘werkenbij’ websites zijn als vacaturesecties van corporate websites. Het onderzoek is niet gericht op websites die werven voor derden. Deze sites kunnen alleen beoordeeld worden op hun eigen vacatures.
Om het onderzoek zo objectief mogelijk te maken vindt de evaluatie plaats op verschillende factoren:
- Design van de site
- Gebruikersgemak
- Functionaliteiten
- Inhoud van de site
- Opbouw van de vacatures
- Het sollicitatieproces
- Innovatieve toepassingen
Wat ik mis in de lijst zijn de volgende zaken:
- de vindbaarheid van de site( in zoekmachines en andere sites ( SEM= SEO+SEA)),
- toegankelijkheid
Ben benieuwd of er verschillende winnaars zullen zijn in het onderzoek van de IG en Digitaal werven.
Geef een reactie