Discussie verslag: hoe zetten zelfstandige HRM’ers zich in de markt?

19/10/2012 Leestijd: 4 minuten

Vraag 34 HR professionals naar hun visie op de huidige markt en welke betekenis bureaus hebben en raad hoeveel mensen hun heil daar zoeken. Vraag vervolgens welke alternatieven er zijn en de massa is verdeeld. Duidelijk werd tijdens de discussie dat iedereen op zijn manier bezig is met profileringsvraagstukken. Wachten tot de bui over is en dan gewoon weer lekker aan het werk is er niet bij.

De stellingen tijdens de HR ZZP bijeenkomst op 11 oktober bij Expand, boden kennelijk veel reden voor gemeenschapszin, maar zo nu en dan werd er stevig inhoudelijk gediscussieerd. Op de vraag hoe je dat dan doet, dat zelfstandig profileren en nieuwe opdrachten acquireren, blijkt dat er nog wel een wereld valt te winnen. Vast staat dat die opgave een stuk makkelijker wordt als je een duidelijk uithangbord hebt, waarop recruiters je kunnen vinden.

Herkenbaarheid

Voor ‘alleskunners’ lijkt weinig plek meer weggelegd. Het gaat er echt om dat je herkenbaar bent, dat je een label hebt, dat je aantrekkelijk bent in je propositie. Tenminste in die zin dat je aangehaakt kunt worden voor een specifieke klus. Zoekprofielen bevatten in toenemende mate zeer specifieke competenties, werk- en branche-ervaringen, certificaten etc. Ook de gunfactor wordt in de arena van de opdrachtenmarkt door het merendeel gezien als een belangrijk aspect. Het blijft mensenwerk en werken aan een hoge gunfactor is key. Maar hoe je dat dan doet blijft een vraag. Cursussen die je daar bij goed bij kunnen helpen liggen nog niet voor het oprapen.

Inlevingsvermogen

De meerderheid was het ook eens met de stelling dat de crisis waarin we verkeren juist kansen biedt. En daar zou je op moeten inspelen. Door bedreigingen om te buigen in kansen. Het gaat er om dat je je als aanbieder van HR diensten inleeft in je markt. De vraag ‘waar houdt jouw klant zich mee bezig’ moet leidend zijn voor jouw aanbod. Dat vraagt zowel om creativiteit als om inventiviteit. Als columnist maak ik gebruik om een eigen voorbeeld te geven. Zelf ben ik nu behalve met mijn ‘Elevator pitch online workshops’ ook bezig, samen met een advocatenkantoor, om een dienst te ontwikkelen als ontslagcoach voor MKB ondernemers. Geheel in het teken van de context die straks het nieuwe ontslagrecht inluidt wordt dit spannend.

Bedrijven willen van hun non-performers af en daar heb ik straks een antwoord op. Een ABC model dat gegarandeerd toe leidt naar een vaststellingsovereenkomst. En dus een exit van een werknemer die ver onder zijn loonkosten produceert. Of het aanslaat, dat zullen we moeten afwachten. Wat ik weet is dat veel ondernemers hun handen niet willen branden aan ongrijpbare disperformers. En advocaten vinden ze vaak te duur of te vaag. Is dat geen mooi voorbeeld van inspelen op een kans die de crisis biedt?

Waarom bureaus?

Terug naar de eerste vraag: de betekenis van bemiddelingsbureaus waar Expand er een van is. Er blijkt nog steeds bestaansrecht voor bureaus. Ook in een tijd dat de digitale snelweg veel mogelijk maakt om vraag en aanbod rechtstreeks met elkaar in contact te brengen is er werk voor bureaus. Bedrijven hebben genoeg argumenten om hun werving van zowel vast als interim uit handen geven aan bureaus. En die hebben in ieder geval één voordeel voor de klant. Bureaus kunnen namelijk verder kijken dan alleen actief zoekenden; uit hun bestand weten ze ook de latent beschikbare mensen aan te boren en los te weken voor interessante opportuniteiten. Dat is een oprechte verdienste van de bureaus.

De meeste individuele professionals geven aan dat het investeren in hun relatie met een bureau belangrijk blijft. Maar om je er op blind te staren, nee, dat is niet aan de orde. Professionals zijn actief bezig met hun marketing, waarbij het vaak nodig blijkt om jezelf opnieuw uit te vinden. En nieuwe marketing tools proberen. De besproken mogelijkheid van een persoonlijk pitchfilmpje wat je online kunt zetten werd uitgebreid tegen het licht gehouden. Een redelijk nieuw fenomeen waar vrijwel niemand nog ervaring mee heeft. Het argument wat gebruikt werd voor het onbenut laten, is er een dat je van een HR professional kunt verwachten, namelijk: ‘als je een filmpje plaatst moet het perfect zijn, van topkwaliteit, anders gaat het tegen je werken’. Daar kan ik het mee eens zijn en gelukkig heb ik daar ook een oplossing voor. Ben benieuwd hoeveel HR professionals het aandurven om deel te nemen aan de workshop elevator pitch online.

0 reactie(s) op “Discussie verslag: hoe zetten zelfstandige HRM’ers zich in de markt?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.