Doe-het-zelf Marketing

22/05/2008 Leestijd: 2 minuten

Interdisciplinair denken is een hoeksteen van de kenniseconomie. Zonder een basaal begrip van andere expertises wordt het lastig om samen te werken. Maar nou breekt mijn klomp. Schreef ik twee weken geleden nog dat CEO’s aan doe-het-zelf HRM doen, nu las ik in de intermediair van 15 mei dat veel bedrijven aan doe-het-zelf marketing doen.

Doe-het-zelf Marketing

In dit artikel, beginnend op pagina 32, wordt regelmatig gesproken over mensen die marketing doen en die daar niet voor zijn opgeleid. “Marketing is iets voor het hele bedrijf”, lees ik. En “Marketing is onderdeel van je bedrijfsfilosofie”. Verder wordt uitgelegd dat slechts 8% van de Nederlandse CEO’s een marketingachtergrond heeft. Dat laatste zegt me nog het minste. Mijn ontsteltenis steeg, tot ik las dat de marketeer het uiteindelijk allemaal bij elkaar moet brengen. Gelukkig, toch nog een rol voor de marketeer.
In het artikel lees ik ook dat marketeers hun vakkennis schijnbaar niet op peil houden. We zijn na Amerika het beste wat publicaties betreft, maar toch schijnen marketeers hun kennis niet op peil te houden. Ik kan die twee stellingen moeilijk met elkaar rijmen. Maar daar schrijf ik nu niet over.

Men heeft tijd over?

Kortom: in dit artikel is wederom sprake van mensen die in hun functie blijkbaar tijd over hebben om een rol te vervullen waar ze niet voor zijn opgeleid. Kort geleden argumenteerde ik in “Doe-het-zelf HRM” dat je een HR afdeling hebt, met daarvoor opgeleide mensen, juist voor die taken. Het artikel argumenteert verder dat de marketeer het bij elkaar brengt. Dus gelukkig nog wel een rol voor de marketeer. Ik zal mijn preek van vorige week niet herhalen, maar ik kan er niet helemaal bij dat je (1) een gespecialiseerde marketeer of marketing afdeling hebt en dan (2) andere mensen die taak laat vervullen.
Hopelijk is de inrichting van deze situatie minder negatief dan ik denk en worden marketingactiviteiten zoveel mogelijk met de marketeer besproken.

Interdisciplinair denken

De eerste twee woorden van dit artikel waren: interdisciplinair denken. Prachtige term. Zoals ik al aangaf is het idee dat je ook van andere expertises iets weet, zodat je met hen samen kunt werken. Maar de kern van een kenniseconomie blijft natuurlijk dat je specialisten hebt die hun expertise in een bepaald gebied uitoefenen. Nu ik meer lees over doe-het-zelvers vraag ik me af of we met deze term ons doel niet voorbij streven wanneer dit gaat inhouden dat (bijvoorbeeld) CEO’s zowel marketing en HR gaan doen zonder daarvoor opgeleid te zijn. Schoenmaker blijf bij je leest.
Wel zou dit verklaren waarom je als CEO zo immens veel geld verdient.

 

 

0 reactie(s) op “Doe-het-zelf Marketing”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.