Doeners aan zet: voor doorgroeiende doeners

13/04/2022 Leestijd: 3 minuten

Nederland draait voor een groot deel op doeners. Doeners zijn praktisch, creatief, ze werken hard en snel. Maar ‘doen’ alleen is tegenwoordig in steeds meer banen niet meer genoeg. Van veel mensen wordt verwacht dat ze meegroeien in vaak complexe organisaties. Als doener wordt óók van je verwacht dat je beslissingen neemt, leiding geeft, rapporteert en duidelijk communiceert. Het kan zijn dat je soms merkt dat je dat niet wil, niet kunt of niet durft.

Het boek ‘Doeners aan zet’, geschreven door Edith Groenendaal, Ingeborg van der Geest en Rob Verkerke, biedt aan de hand van praktijkvoorbeelden hulp voor momenten waarop je het even niet meer weet. Het gaat over groei en over (nog) beter worden dan je nu bent.

Wat is een doener?

Het begrip ‘doener’ wordt in het boek veel gebruikt en is gebaseerd op de leerstijlen van Kolb (1984). Kort samengevat heeft Kolb een model ontwikkeld waarin vier leerstijlen tot uiting komen. Het wordt gebruikt om mensen in te delen in types die ieder een andere (voorkeurs)manier hebben om te leren en informatie op te nemen.

Eén van die vier types is de doener. De doener leert door praktisch bezig te zijn en neemt informatie op door te experimenteren en te voelen. Theorie en lange hoorcolleges zijn meestal niet aan doeners besteed, ze zijn vooral gericht op actie. De doener is praktijkgericht en gaat het liefst op basis van ervaring en eigen intuïtie aan de slag.

Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al had.

Omdat doeners gericht zijn op actie en niet altijd voldoende stilstaan bij eventuele consequenties, snijden ze zichzelf soms in de vingers doordat ze wel efficiënt en snel, maar niet altijd effectief werken. Dit boek heeft als doel om de doener te helpen snel te kunnen blijven werken, maar daarbij ook nuttig werk af te leveren.

Opbouw van het boek

Het boek gaat in op veel verschillende onderwerpen en belangrijke vaardigheden. Zo vind je bijvoorbeeld uitleg over organisatieniveaus, kritisch denken, onderzoek doen, rapporteren, presentatievaardigheden, gespreksvoering, vergaderen, onderhandelen en leidinggeven. In ieder hoofdstuk worden tips gegeven met behulp van concrete voorbeelden uit de praktijk.

Alle hoofdstukken zijn op ongeveer dezelfde manier opgezet. Het begint met een aanzet en wat je van het hoofdstuk kunt verwachten. Vervolgens wordt toegelicht waarom de specifieke vaardigheid belangrijk is voor de doener, en daarna volgen de tips en voorbeelden van hoe je de vaardigheden uit het hoofdstuk kunt gaan inzetten.

Conclusie

Doeners aan zet is een heel praktisch studieboek waar je als doener direct mee aan de slag kunt. Mijn eigen leerstijl is anders dan die van de doener,  en toch staan er ook voor mij bruikbare tips in. Daarnaast helpt het je om mensen met de leerstijl van de doener beter te begrijpen. Wil je dit boek ook lezen? Je kunt het bestellen via Managementboek.nl

0 reactie(s) op “Doeners aan zet: voor doorgroeiende doeners”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.