Drie toepassingen van storytelling voor de HR professional

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Het vertellen van een verhaal ofwel ‘Storytelling’ wint terrein op het gebied van marketing, branding en sinds kort ook als leiderschapsstrategie om een visie over te brengen en te inspireren.

Wat kan je daar nu mee als Hr-professional waarbij je enerzijds bezig bent met procedures, regels en de drukte van de dag, en anderzijds steeds meer gevraagd wordt om missie en visie uit te dragen en over te brengen? Storytelling kan daarbij helpen. Drie toepassingen van storytelling voor jou als HR-professional!

1. Vind de verhalen en keep them alive!

Via verhalen bouw je aan een collectief geheugen, een soort goudmijn van informatie waar iedereen uit kan putten op het moment dat informatie nodig is. Maar voor je goud kan gaan delven moet je natuurlijk eerst weten waar je moet zoeken, je moet je verhalen vinden. Ga terug naar de basis, ga op zoek naar de mensen achter het bedrijf, waar mensen zijn, zijn verhalen.

Via employer branding (zie punt 3) zien we al een shift van het communiceren van een statisch verhaal naar meerdere (plurivocal) verhalen. Dit omdat de huidige consument menselijke, driedimensionale merken en bedrijven uitzoekt en geen bedachte eenzijdige organisaties. Als HRM-er wil je hetzelfde doen. Je wil aan sollicitanten, medewerkers, klanten en stakeholders een verhaal vertellen wat eerlijk en herkenbaar is en uit meerdere stemmen bestaat. Als je hier de gemene deler(s) in kunt vinden, dan heb je het uit meerdere stemmen bestaande grotere verhaal te pakken en kun je daar mee aan de slag!

In mijn onderzoek noem ik dat grotere onderliggende verhaal ‘the organisational voice’ (dit is overigens nog een onuitgewerkt concept). Met als groot voordeel dat als je meerdere stemmen toelaat het makkelijker zal zijn om het verhaal levend te houden, het is immers gebouwd op meerdere pijlers en meerdere mensen.

2. Het stimuleren van storytelling in leiderschap

Een verhaal is een bindfactor, brengt mensen samen en helpt mensen informatie makkelijk te begrijpen. Sommige leidinggevenden (zie video hieronder van Steve Jobs, red.) hebben al ervaren dat het een manier is om te inspireren en aan te zetten tot actie. Samenvattend is storytelling een effectieve manier van leidinggeven en daarmee een middel waarmee jij als HRM-er de inzet kan stimuleren in leiderschap.

Volgen Peter Guber, schrijver van ‘The four truths of the storyteller’, is storytelling iets waar je überhaupt niet onderuit komt. Je kunt alleen beslissen of je klungelig verhalen staat te vertellen of dat je het als een skill ziet die je kan ontwikkelen en waar je gebruik van kan maken. Guber geeft vier tips om de skill te ontwikkelen.

Ten eerste is het belangrijk dat een verhaal steeds toegespitst moet zijn op de situatie (truth to the moment) en ondanks goede voorbereiding spontaan moet overkomen. Ten tweede is is een verhaal alleen succesvol als het bij de verteller past en authentiek is (truth to the teller) Ten derde: een goede storyteller bedenkt waar het publiek behoefte aan heeft en verkwist geen tijd van zijn publiek (truth to the audience). Last but not least is een goed verhaal in lijn met de missie van een bedrijf (truth to the mission).

3. Het gebruiken van storytelling in employer branding strategieën

Employer branding wordt steeds belangrijker, consumenten en stakeholders willen ‘echte’ ‘menselijke’ bedrijven.  Steeds vaker worden de echte verhalen van medewerkers gebruikt voor employer branding.  Storytelling is een logische, veelgebruikte methodiek in employer branding. Bekijk hieronder de voorbeelden van Virgin Atlantic die deze campagne zijn gestart op basis van onderstaande videos.

Marlin de Bresser doet in samenwerking met Lotte Bouhuijzen onderzoek naar Stortyelling voor Fontys Academy for Creative Industries in het lectoraat ‘Creative Industries & Social Innovation’ . Daarnaast is zij actief als freelancer op het gebied van HR-advies en tools op het snijvlak van HR en digitale media.  

0 reactie(s) op “Drie toepassingen van storytelling voor de HR professional”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.