Druk, druk, druk, 5 tips voor managers die online communiceren

18/03/2016 Leestijd: 2 minuten

Druk, druk, druk. Komt in de 24-uurs economie bij jou de stoom ook uit de oren van drukte? Daarbij communiceren we steeds meer online. Snel een mailtje of een app’je sturen, het is zo gemakkelijk.

In Duitsland mag een werknemer onbereikbaar zijn. Voor werknemers van VW in die Heimat is het een half uur na werktijd en in het weekend passé om mail op de smartphone te ontvangen. Op maandagochtend een half uur voor aanvang van de dienst wordt de server weer actief. Ook BMW-medewerkers hebben recht op onbereikbaarheid.

Zo gründlich gaan wij in Nederland niet te werk. Vijf tips voor managers voor online communicatie, binnen en buiten werktijd:

Positieve toon

E-mail je als leidinggevende buiten werktijd? Dan doe je er verstandig aan om je toon positief te houden. Dit stellen de onderzoekers Butts, Becker & Boswell (2015). Zo bouw je aan je team. Stel je dus zeker niet denigrerend op: dit zorgt voor boosheid bij de ontvanger. En tja zeg nu zelf. Sta je dan de volgende dag te poppelen om er weer hard tegenaan te gaan?

Wees je bewust van de impact van negatief nieuws

De impact van negatieve informatie die via een online kanaal tot je komt is groter dan soortgelijke informatie die je offline bereikt. En blijft óók nog eens langer hangen. Weet dus wat je on- en wat je offline communiceert.

Binnen of buiten werktijd

Stuur je een negatief digitaal bericht daarnaast ook nog eens buiten werktijd? Dan doet dit de ontvanger van het bericht geen goed, ontdekte Byron (2008). Een manager doet er dan ook verstandig aan om dit negatieve nieuws bewust binnen werktijd te communiceren.

Stimuleer bevlogenheid

Leuke berichten kun je als manager prima digitaal buiten werktijd versturen. Sterker nog: hier kun je je voordeel mee doen. Zo stimuleer je de bevlogenheid van je medewerkers.

Duidelijkheid

Maak duidelijke afspraken over online communicatie. Zo investeer je in het welbevinden en de werkdrift van je medewerkers. Stel als organisatie een reglement op. Dan is het maar duidelijk wat je wel en niet van mensen kunt verwachten. Is dit niet mogelijk? Spreek dan met je teamleden af wanneer ze wel en niet bereikbaar zijn. 24/7 Bereikbaar zijn lijkt leuk. Je kunt je echter afvragen wat de gevolgen hiervan zijn op het gebied van bijvoorbeeld productiviteit, stressgevoeligheid of verzuim.

Meer lezen? Bekijk deze abstract

0 reactie(s) op “Druk, druk, druk, 5 tips voor managers die online communiceren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.