Een andere kijk op verandermanagement

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Op alle niveaus zijn er dagelijks veranderingen te zien. Aziatische economieën bloeien op, gevestigde economieën moeten alle zeilen bijzetten om bij te blijven, en successen worden behaald door groter te denken. Om de hoek worden winkels vervangen door digitale winkelconcepten en administraties worden overgenomen door slimme computers. Het continue anticiperen op deze veranderende omstandigheden zet de toon in organisaties. Werken is spannend, leerzaam en afwisselend omdat er iedere dag wel íets veranderd!

WERKEN DE TRADITIONELE METHODEN VAN VERANDERMANAGEMENT NOG WEL?
Een organisatie die continue verandert, is minder gebaat bij de traditionele methodieken van verandermanagement. Een projectmatig veranderprogramma met een eigen leider, gericht op draagvlak van de medewerkers om van ist naar soll te komen, kan in een hectische omgeving tegen gaan werken. Zo kunnen de organisatiedoelstellingen en kerncompetenties gaandeweg het traject alweer achterhaald zijn. Dit schept juist stress en weerstand, omdat medewerkers dan helemaal niet meer weten waar ze aan toe zijn. Zeker niet als er meerdere verandertrajecten tegelijkertijd lopen. Traditionele vormen van change management zorgen er voor dat een organisatie zich aanpast aan de omgeving, om vervolgens terug te keren naar een evenwichtssituatie. De koers is ingezet en iedereen weet weer welke competenties belangrijk zijn. En dat botst met de uitdaging om continue te veranderen. Een organisatieverandering is tegenwoordig niet meer iets bijzonders dat met allerlei planningen als een separate operatie wordt uitgevoerd.

SUCCESVOL VERANDEREN IN DE “QUICK CHANGE CHALLENGE” VAN VANDAAG
Fietsenfabriek “Rapper trappen” besluit in 2013 om de productie van e-bikes (elektrische fiets) niet meer in het assortiment op te nemen, omdat ze te duur zijn voor haar doelgroep. Ze hebben er daarom voor gekozen om alleen nog traditional bikes te maken, en de productielijnen van de e-bikes drastisch aan te passen. Hiervoor is een verandertraject opgezet en zijn consultants ingevlogen om het programma te managen. In 2015 is door de voortschrijdende techniek het prijsniveau van e-bikes dermate gedaald, dat ze ineens wel interessant zijn voor hun doelgroep. Sterker nog de doelgroep smeekt ineens om e-bikes van “Rapper trappen”, en concurrent “Bike-air” heeft ze al op voorraad. Nu volgt een ingrijpend verandertraject met veel weerstand van het personeel. Ze moeten immers in korte tijd leren hoe met de nieuwste technieken e-bikes gefabriceerd worden.

Tijdig anticiperen met vooruitziende blik zorgt voor “Rapper Trappen” voor concurrentiekracht. Zorg er voor dat mensen op de werkvloer innovatief kunnen ontwikkelen, zodat productielijnen gemakkelijk om te turnen zijn van traditioneel naar e-bike. Geef mensen de ruimte om de e-bikes continue te verbeteren ten opzichte van die van de concurrentie. Investeer in de beste opleidingen voor hen.

Succesvol blijven veranderen kan in deze situatie door een klimaat te scheppen waarbij de medewerkers zelf eigenaar zijn van inhoudelijke veranderingen en productinnovatie. Ja, dat werkt en faciliteert bovendien het lerend vermogen van de organisatie en het werkplezier. Geef mensen de ruimte, eigen verantwoordelijkheid en investeer in innovatie, participatie en flexibiliteit. Competenties die passen binnen een verandercultuur.

0 reactie(s) op “Een andere kijk op verandermanagement”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *