Een kleine Google reorganisatie

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Het is altijd leuk om te zien wat de groten der aarde doen. En Google is zeker interessant om te volgen, want ze zijn niet alleen technologisch een koploper, ook hun arbeidsvoorwaarden en organisatie zijn interessant. Zo laat Google haar personeel 20% van de tijd aan eigen projecten werken. En recent is er in de structuur van Google iets verandert. De organisatie bestaat uit zeven belangrijke productgroepen: Advertising, Commerce & Local, Mobile (dus Android), Social, Chrome, Youtube en Search. Deze laatste groep is natuurlijk Google’s belangrijkste product. En recent is de naam van deze groep verandert naar Knowledge.

Waarom Knowledge in plaats van Search?

In een artikel op Techcrunch lezen we niet alleen over de stoelendans van managers in de groep, maar ook over het hernoemen van de groep. Larry Page, CEO van google, stelt dat het oorspronkelijke doel van Google is “ to organize the world‘s information and make it universally accessible and useful.” (Italic toegevoegd door redactie). Search betekent enkel ‘zoeken’, maar de groep moet meer doen; ze moet informatie inzichtelijk maken voor de wereld. En daarom is ze van naam (en manager?) veranderd. Een mooi staaltje (hoe simpel het ook lijkt?) van je organisatiestructuur aanpassen op je doelen.

Monetization lijkt niet leidend

Wat hier opvalt is dat in dit organisatiedoel helemaal geen ‘geld’ zit. Natuurlijk is dit ‘wat ze naar buiten brengen’ en wil Google wel winst maken. En natuurlijk volgt winst indirect uit de mate waarin Google er in slaagt de meest relevante kennis te delen, daar zorgt adwords wel voor. Het knappe aan Google is dat een verbetering van hun diensten meteen zorgt voor een verbetering van hun inkomsten. En Google blijft hier sterk in door zowel de organisatie als de medewerkers daarop aan te passen. Strategisch HRM, dus. En dat ze daarmee alle kennis een stap inzichtelijker maken is helemaal mooi.

0 reactie(s) op “Een kleine Google reorganisatie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.