EEN MOTIVATIEBRIEF? Dat is zo 2010!

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

Het is te gek voor woorden! Of zal ik zeggen zinnen, of nog liever, brieven: Je valt tegenwoordig op als je, heel ‘old school’, een motivatiebrief toevoegt aan je CV als je solliciteert (zie ook bijvoorbeeld: goede motivatie ontbreekt vaak). Interimmers onder ons opgelet: Dit geldt zowel voor interimopdrachten als voor reguliere vacatures. In gesprekken met zowel vakgenoten in diverse rollen van het HR veld, als netwerkcontacten van commerciële bemiddelingsbureau’s is iedereen het ermee eens: het ontbreken van een motivatiebrief maakt het selecteren van de juiste kandidaat moeilijker.

Voor de meeste vakgenoten geldt dat ze graag een brief willen om de logica en opbouw van een CV snel te kunnen doorgronden. Het alternatief in het ergste geval is om zelf door een meerdere pagina’s tellend, regelmatig in opstelvorm geschreven, verhaal te moeten graven op zoek naar die specifieke ervaring die voor de te vergeven opdracht of functie noodzakelijk is.

Persoonlijk vind ik een brief interessanter om de ‘verborgen informatie’ welke dat oplevert. Uit taalgebruik, zinsopbouw, het weglaten van belangrijke zaken of goed bedoeld noemen van de ‘verkeerde’ dingen (“ik moest vanwege reorganisatie weg bij mijn huidige werkgever”: NOOIT doen!!!) haal ik veel relevante informatie over de kandidaat in kwestie, zoals: Hoe secuur is hij of zij? In hoeverre neemt deze kandidaat eigen verantwoordelijkheid? Hoe positief, negatief, resultaatgericht ingesteld is de mens achter deze brief?

Kortom, een motivatiebrief heeft wel degelijk toegevoegde waarde. Voor de selecterende partij en dus per definitie ook voor de kandidaat in kwestie!
Dus, wil je je onderscheiden in deze markt, doe de basis ‘gewoon’ goed. Stuur een brief mee naast je CV, dan is dat al het halve werk!

0 reactie(s) op “EEN MOTIVATIEBRIEF? Dat is zo 2010!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.