Een nieuw jaar, een nieuwe serie

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

In de afgelopen paar maanden heb ik vooral de Nederlandse commerciële vacaturesites kritisch onder de loep genomen. En het is duidelijk dat er aanzienlijke verbeteringen nodig zijn in dit wereldje. Maar het is niet zo dat alleen deze vacaturesites een rommeltje maken van hun dienstverlening aan werkzoekenden.

Tijd voor iets anders

Wat te denken van de vacaturesecties van site van echte werkgevers? Als die maar enigszins lijkt op de door CareerXroads in Amerika beschreven situatie ziet het er niet best uit voor de Nederlandse banenzoeker die zijn heil liever bij de websites van bedrijven zoekt. Want volgens CareerXroads is het bij de Amerikaanse Fortune 500 bedrijven in het algemeen zeer droevig gesteld met de klantgerichtheid als het om medewerkers gaat. Als je hun rapport over 2006 leest vraag je je soms af of bedrijven er wel iets van menen als ze zeggen dat hun personeel hun belangrijkste asset zijn.

Het lijkt me daarom een goed plan om in de komende periode de websites te onderzoeken van de 24 bedrijven die een AEX notering hebben; van ABN AMRO tot Wolters Kluwer. Ik baseer me hierbij op het onderzoek dat CareerXroads al enkele jaren in Amerika doet.

En hoe ga ik dat dan doen?

Door vanuit het perspectief van de werkzoekende de carrière sectie van iedere website van deze bedrijven te beoordelen op de vier criteria die door CareerXroads zijn gedefinieerd:

  • Zijn ze op zoek naar mij? (Target)
  • Waarom zou ik hier willen werken? (Engage)
  • Is de boodschap authentiek, geloofwaardig? (Inform)
  • Wordt ik gerespecteerd en geïnformeerd? (Respect)

Als er een openstaande positie is ga ik hierop solliciteren, waarbij ik altijd zal aangeven dat het om een onderzoek gaat.

En wie komen er allemaal aan bod?

Zoals ik zei worden de websites van alle bedrijven die een AEX notering hebben onderzocht, en dat zijn de volgende bedrijven:

ABN AMRO, AEGON, AHOLD, AKZO NOBEL, ASML, BUHRMANN, DSM, FORTIS, GETRONICS, HAGEMEYER, HEINEKEN, ING, KPN, NUMICO, PHILIPS, REED ELSEVIER, RODAMCO,  SHELL, SBM OFFSHORE, TNT, TOMTOM, UNILEVER, VEDIOR, WOLTERS KLUWER

En de volgende keer mag ABN AMRO de spits dus afbijten.

0 reactie(s) op “Een nieuw jaar, een nieuwe serie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.