Een nieuwe vorm van beoordelen en ontwikkelen implementeren

24/11/2020 Leestijd: 3 minuten

Het afgelopen jaar heb ik voor heel veel verschillende werkgevers gewerkt aan projecten om Het Nieuwe Beoordelen & Ontwikkelen te implementeren in de organisatie. Zelf volgde ik hier verschillende seminars over van o.a. Kilian Wawoe, las zijn boeken over Performance Management nieuwe stijl en veel gerelateerde artikelen. Vastgesteld wordt dat beoordelen en ontwikkelen volgens de oude norm niet meer van deze tijd is en absoluut niet zorgt voor intrinsieke motivatie. We willen niet meer één keer per jaar in een te lang of te kort gesprek afgerekend worden op een heel jaar functioneren.

Vraag blijft: hoe moet het dan wel en hoe pak je dit aan in jouw organisatie? In dit artikel beschrijf ik vier praktische tips die je kunt gebruiken om in jouw organisatie aan de slag te gaan met de implementatie van het nieuwe beoordelen en ontwikkelen.

Tip 1: onderzoek de wensen

Het implementeren van het nieuwe beoordelen en ontwikkelen is geen kant en klaar stappenplan. Onderzoek via een survey of focusgroep waar de wens van medewerkers en MT liggen. Vanuit deze eerste stap kom je met elkaar tot een concept passend bij de organisatie, wat in een volgende fase de implementatie veel passender en makkelijker maakt.

Tip 2: splits beoordelen en belonen

Maak een splitsing tussen beoordelen en belonen. Doreen van der Pols en ik zijn groot voorstander van het implementeren van een eerlijk passend beloningssysteem, waarbij er geen valse verwachtingen zijn en transparantie is naar de medewerkers toe. Voordeel voor de werkgever is dat medewerkers al weten waar ze aan toe zijn, er geen gedoe en demotivatie achteraf ontstaat en je een eenduidige calculatie kunt maken voor de begroting. Voordeel voor de werknemer is geen teleurstelling en geen valse verwachtingen en bij een goed systeem een blijvende intrinsieke motivatie.

Tip 3: maak een stakeholderanalyse

Maak een stakeholderanalyse en neem deze stakeholders mee in de brainstorm en testfase. Zo zorg je dat het nieuwe systeem past binnen de applicatie mogelijkheden van de organisatie, voldoet aan de veiligheidseisen, maar bijvoorbeeld ook past bij gestelde kwaliteitseisen. Daarnaast maak je er zo geen “HR feestje” van maar zorg je voor betrokkenheid van verschillende afdelingen en kom je tot een systeem dat past bij de kwaliteitseisen en desbetreffende CAO.

Tip 4: een continue gesprekscyclus

Naast deze drie tips een vierde tip, gericht op de pandemie waar we nu allemaal door geraakt worden. Juist nu kan een nieuwe vorm van beoordelen ontwikkelen met een continue gesprekscyclus veel toevoegen. Het lijkt misschien iets minder persoonlijk, communiceren via Microsoft Teams of Zoom, maar liever zo dan geen een-op-een aandacht geven aan jouw team. Stel vragen over hoe het gaat met de werk-privé balans, hoe het staat met de motivatie nu er geen persoonlijk contact is met collega’s en welke uitdaging ervaart iemand in jouw team bij het werken vanuit huis?

Deze tips zijn een start om aan de slag te gaan. Ik hoor graag of je hier iets van hebt opgestoken en of je het ook in de praktijk gaat brengen!

Dit artikel is geschreven door Sanne Quint vanuit HR Expert Bureau, een HR-bureau dat is opgezet met samenwerkingspartner Doreen van der Pols.

0 reactie(s) op “Een nieuwe vorm van beoordelen en ontwikkelen implementeren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.