Einstein en Strategisch HRM

15/12/2015 Leestijd: 4 minuten

Wat heeft Einstein met strategisch HRM van doen? Heel wat. Einstein bestudeerde de energie en een van de doelstellingen van Strategisch HRM is zoveel mogelijk energie bij de medewerkers los te maken, te richten op het werk, de taken, de opdrachten.

Einstein ontdekte de wet E=MC2, energie is massa maal lichtsnelheid in het kwadraat. Omdat de mens voor een groot gedeelte uit massa bestaat, zit er veel energie in een mens. Door die energie vrij te maken en te richten, kan een optimale productiviteit van medewerkers worden losgemaakt.

Maar, daarvoor moeten we de wet van Einstein eerst herschrijven. Binnen HRM luidt de wet: Energie = motivatie x competentie x commitment. Is een van de factoren laag, dan zal de energie die een medewerker vrij wil maken voor het bedrijf, de organisatie laag zijn.

In de praktijk zien we echter dat vaak maar op één of twee van deze factoren wordt gestuurd. Meestal motivatie en in de hype rond competentiemanagement worden ook pogingen ondernomen om op competenties te sturen.

Het belang van commitment

Commitment wordt echter vaak vergeten. Mensen hebben commitment naar een organisatie of hun werk als hun persoonlijke doelstellingen overlappen met de doelstellingen van de organisatie. Zo zal een overtuigde milieuactivist weinig hebben met Shell of een bedrijf in de automotive, maar zich zonder problemen een paar uur voor een smeerpijp laten binden, iets wat we aan de doorsnee werknemer niet eens durven te vragen.

Als bedrijf of organisatie is het dan ook belangrijk om aan het commitment met het product of het bedrijf te werken. Maar het is ook belangrijk om al bij de werving en selectie na te gaan of de kandidaat iets heeft met het product, de dienst of het bedrijf.

Voor het ene bedrijf is commitment krijgen makkelijker dan voor andere bedrijven. Mensen die graag werken voor de maatschappij, zullen zich thuis voelen bij een overheid of bij een maatschappelijke instelling. Mensen die om auto’s geven zijn fijne medewerkers voor bedrijven in de automotive.

Trots

Maar er is meer. Een ambtenaar die trots is op zijn werk, maar in zijn sociale netwerk steeds maar weer wordt geconfronteerd met mensen die zeuren over de overheid, kan zijn commitment verliezen. Een medewerker van een garage of van een fabrikant van auto’s kan zijn commitment verliezen als er slecht over het merk wordt gesproken. Het is voor bedrijven en organisatie daarom belangrijk om ook aan het imago van het bedrijf te werken, niet alleen om klanten te trekken, meer nog om bij de medewerkers commitment te krijgen of juist te houden.

Ik werk momenteel bij een van die bedrijven die bijna niemand kent, maar iedereen gebruikt. Wij maken interieur systemen voor auto’s (stoelen, dashboards, frontends, deurpanelen, uitlaten, akoestische systemen). In vrijwel iedere Europese auto’s zitten delen die door ons zijn geleverd, maar dat zie je niet, de klant niet, maar ook de medewerker niet. Om de medewerker commitment te geven met het product hebben wij op alle plants en R&D centra posters hangen met daarop de modellen waar wij delen aan leveren. Zo weet de medewerker waar hij voor werkt. In de hoofdkantoren hebben we achterbanken van de Rolls Royce staan en bij de introductie gaan we daar op zitten met de nieuwe medewerkers. Reken maar dat er veel zijn die dat ’s avonds thuis trots vertellen. Daarnaast communiceren we over de successen, de nieuwe acquisities, de nieuwe plants, de patenten. Niet alleen door krantjes, emails en zo rond te sturen, maar ook dagelijks mondeling. Iedere dag begint met een TOP 5, waarin de leiders van de teams in het kort de dag bespreken maar ook de nieuwtjes, de successen en verbeterpunten melden. Het commitment met de organisatie wordt daardoor vergroot, dat merken we regelmatig.

Voor strategisch HRM is het belangrijk de rest van het management te overtuigen van het belang van commitment. Niet door dit verhaal op te lepelen. Nee, door met concrete voorbeelden te komen, te meten hoe het zit met het commitment. Door samen met andere afdelingen (marketing, inkoop, productie) plannen te maken hoe het imago van het bedrijf te verbeteren. Door medewerkers te zoeken die graag bij het bedrijf werken, door in de selectie daar al op te letten, commitment met het product of het bedrijf te onderzoeken.

Maar motivatie en competentie mag niet worden vergeten. Daarover later meer.

0 reactie(s) op “Einstein en Strategisch HRM”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.