Employee Experience, HR voor topwerkgevers

31/08/2017 Leestijd: 4 minuten

Het HR-vakgebied staat gelukkig niet stil. De laatste jaren wint het besef dat als je de medewerker écht op de eerste plaats zet en hem een ‘Great Place to Work’ biedt, dit dé manier is om een topwerkgever én marktleider in business te zijn en blijven. Of zoals Richard Branson zegt: “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employee, they take care of your clients.” Medewerkers die zich happy, betrokken en bevlogen voelen, zetten zich immers meer in voor hun werk, de klant en hun collega’s. Hun productiviteit ligt hoger en hun verloop en ziekteverzuim is lager. Voldoende onderzoeken hebben inmiddels het verband tussen succesvol zijn in de business en happy medewerkers aangetoond.

Happy cultuur

De jaren daarvoor trof ik ze ook: de organisaties die zeíden dat hun medewerkers het belangrijkste waren in de organisatie. Om hen vervolgens directief aan te sturen, niet te betrekken bij innovaties en bij financiële tegenwind snel afscheid van hen te nemen. Maar topwerkgevers hebben het nu echt door. Ook medewerkers verwachten steeds meer een behandeling op het werk die zij ook buiten het werk ontvangen: als familielid, vriend en klant. Een happy cultuur waarin je vertrouwen en ruimte krijgt om je werk naar eigen inzicht te doen en je verder te ontwikkelen. Met een werkplek waarin je je thuis voelt en die ook steeds meer op thuis gaat lijken. En alle techniek en apps op het werk waar je ook privé mee werkt.

Dat betekent dat het HR-beleid het doel heeft om medewerkers net zo goed te behandelen als de organisatie haar klanten behandelt. Medewerkers te zien als volwassenen die een humane behandeling verdienen. Voor hen nét iets harder lopen dan voorheen en te zoeken naar mogelijkheden en oplossingen. Ervoor te zorgen dat medewerkers zich happy voelen op het werk en ook weer happy naar huis gaan.

Focus van HR verbreden

De medewerker écht centraal zetten, betekent de focus verbreden naar de hele ‘employee experience’. Met een goede employee experience richt je je op alle interactie van medewerkers met hun organisatie. Dus van het eerste contact tot het vertrek en zelfs daarna om van medewerkers echte ambassadeurs van je organisatie te maken. Alle interactie tussen medewerkers en hun werkgever dient te leiden tot een maximale positieve ervaring. Dat vraagt samenwerking met andere afdelingen zoals ICT, Communicatie en Facility Management. Werken aan employee experience betekent een stap terug doen en analyseren: wat is de impact van wat we doen? Welk gevoel geeft het onze mensen? Is het efficiënt wat we doen? Sluit het aan bij verschillende wensen, past het bij onze mensen? Brengen we onze companywaarden echt in praktijk? Geven we échte service? Dat is een uitdaging omdat generaties verschillen en individuen onderling ook. Dus moet je je medewerkers goed leren kennen: welke verwachtingen hebben zij? Hoe matchen we die?

Van HR naar Employee Experience Afdeling

Inmiddels hebben marktleiders binnen hun HR-afdelingen medewerkers met ‘employee experience’ in hun functienaam zoals ABN Amro, ING, Aegon en Nationale Nederlanden. Of hun hele HR-afdeling omgedoopt tot Employee Experience department, zoals Adidas, Adobe, Cargill, Cathay Pacific, Cisco, Facebook, GE, L’Oréal, LinkedIn, Nationwide, Orange, Ralph Lauren en Sky,. Hun organisatie- en HR-beleid en managementstijl verschilt van doorsnee bedrijven. Zingeving van het werk krijgt veel aandacht en financiële bedrijfsinformatie wordt frequent met iedereen gedeeld. Successen en missers worden gevierd. Onboarding wordt een feestweek, beoordelingsgesprekken worden afgeschaft en arbeidsrechtelijke regels worden meer een leidraad. De werkomgeving biedt veel verschillende soorten werkplekken waaruit je kunt kiezen. En er zijn prettige apps die je ondersteunen in het efficiënt je werk doen.

Neem zelf het voortouw

Is employee experience iets voor de happy few van topwerkgevers, of alleen bedoeld om schaarse medewerkers binnen te krijgen? Of krijgen alle HR-afdelingen hier vroeg of laat mee te maken? Ik denk van wel. Dus laat je niet overvallen door je eigen management en neem hierin zelf het voortouw. Je kunt altijd beginnen om met nieuwe ‘employee experience’ ogen naar je eigen HR-afdeling te kijken en aan de slag te gaan. Laat je inspireren door andere organisaties en zorg voor een eigen unieke invulling. Zo draag ook jij bij aan een succesvolle business.

0 reactie(s) op “Employee Experience, HR voor topwerkgevers”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.