En tja, die opleiding

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Recruiters graven tussen de 6 maanden oude Monsterboard CV’s. Bedrijven besteden hun reserves aan het opleiden van het huidige personeel. De overheid maakt de “moeilijke” groepen interessanter. En alle media schrijven over ‘krapte op de arbeidsmarkt! en ‘banenwinst van 9000!’. En de studenten volgen gewoon hun opleiding.

Aansluitingsprobleem

In mijn netwerk hoor ik regelmatig dat studenten, die net van hun opleiding komen, binnen het bedrijf opnieuw moeten worden opgeleid. Wat ze op school leren, sluit niet aan op het bedrijfsleven en het ontbreekt hen aan (praktische) ervaring. Scholen zouden meer moeite moeten doen om de opleidingen beter aan te laten sluiten bij het bedrijfsleven. Dat zou bedrijven veel tijd en geld schelen en vacatures makkelijker invulbaar maken.

Het kan ook anders

Bovenstaande verdient de kanttekening dat er ook studenten zijn wiens opleiding wél gericht is op het aansluiten op het bedrijfsleven. Op de HBO waar ik les krijg, lopen we ieder jaar een aantal uur per week stage. Zo krijgen studenten praktische ervaring en sluit hun kennis beter aan op het bedrijfsleven. De praktische ervaring en/of praktijkkennis laat studenten sneller inwerken en voila, probleem opgelost.

Of toch niet?

Maar juist op de praktische opleidingen krijgen studenten weinig les. Daar verschijnen de laatste tijd artikelen over zoals >een artikel op de website van NRC*. Hierin wordt gesproken over Competentiegericht onderwijs. Dit houdt in dat studenten weinig contacturen hebben en veel zelf moeten doen. Hierdoor voelen veel studenten zich aan hun lot overgelaten, weg begeleiding, weg bron van kennis. En waar ligt dan nog de toegevoegde waarde van de opleiding? Alleen al bij het solliciteren naar een stageplaats heb ik hier en daar te horen gekregen dat de huidige generatie ‘zo weinig weet’. Op school krijgen we als reactie te horen dat we ‘zelf een boek open moeten slaan’. En zo blijven we in de huidige situatie hangen.

Samenvattend

Bedrijven vinden dat opleidingen de studenten meer op de praktijk moeten voorbereiden. Opleidingen reageren hierop door het competentiegericht onderwijs in te voeren dat zich meer richt op vaardigheden en minder op kennis. Daarbij komt veel verantwoordelijkheid op de schouders van de studenten te liggen. Deze studenten krijgen vervolgens van de bedrijven weer te horen dat ze zo weinig kennis hebben.

En dus, de oplossing?

Het moet toch mogelijk zijn om dit probleem op te lossen. Zo is er een voorstel gedaan om een norm op te stellen voor een minimum aantal contacturen waar opleidingen aan moeten voldoen. Maar hiermee kan veel kanten op worden geredeneerd. Is het trouwens niet zo dat bedrijven hun nieuwe medewerkers sowieso moeten inwerken? En dat, als een opleiding aan wil sluiten op het bedrijfsleven, er nooit een perfecte match mogelijk is? Een opleiding moet namelijk ook breed genoeg zijn.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Waar moet de nadruk bij opleidingen op liggen? Kennis of vaardigheden?

* Link werkt niet meer per 22-6-2015

0 reactie(s) op “En tja, die opleiding”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.