Expand blogger of lezer: geen zin in discussie (kan bijna niet) of lui (zal toch niet waar zijn?)

22/01/2018 Leestijd: 3 minuten

Al vele malen heb ik u uitgedaagd om ergens op te reageren, om samen tot verbeteringen of veranderingen te komen. Dat kan natuurlijk aan mijn blogs liggen, dat is uiteraard mijn uitgangspunt. Maar al klikkend zie ik weinig tot geen reacties op de vele andere blogs. Ook als ik reageer op een blog ontstaat daar zelden een discussie uit. En discussie, het niet met elkaar eens zijn, daar wordt de wereld, zeker de HR wereld, echt beter van zou je zeggen.

Als er op de blogs geen reacties komen en op de reacties geen tegenreacties dan moeten we onszelf afvragen: ‘waarom schrijft men een blog?’ Gewoon, tikken en versturen, klaar, alsof het facebook is?

Nog erger: als je wel een blog schrijft en niet reageert op andere blogs of zelfs niet op reacties van je eigen blog, hoe gaat dat dan op het werk? Gewoon maar doen wat wordt gezegd? Lijkt me niet goed voor een echte HR specialist met kennis van het personeel. Het antwoord kan natuurlijk zijn: ‘OK, deze informatie neem ik mee binnen mijn werk’. Dat zou kunnen. Maar zelfs dat lees ik zelden in de reacties.

Zijn alle blogs volledig of maakt dat ons helemaal niet uit?
Er zijn natuurlijk veel blogs met juridische en technische informatie, die zijn daar erg geschikt voor, maar zijn die blogs dan altijd volledig? Ontstaat er nooit een vraag tijdens het lezen? En weer een nieuwe uitleg van de schrijver met reacties daarop? Is alles gewoon waar wat er staat? Of laten we elkaar gewoon kletsen?
Ik denk dat elke Expand blogger ‘De Correspondent’ wel kent. Daar wordt veelvuldig gebruik gemaakt van opmerkingen, vragen aan de schrijver, andere inzichten gegeven etc. Dan kan een lezer van mening veranderen. Waarom doet de Expand blogger dat niet?

Mogelijke redenen?
Zien HRM-ers niet dat de waarde van een blog of artikel voor een groot deel in de discussie ligt? Waarom zouden we niet op elkaar reageren? Dan kunnen we nog iets van elkaar leren en dat is nog veel mooier dan alleen een tekst presenteren?

Oordeel mogelijke nieuwe werkgever of opdrachtgever?
Een goede HR manager wordt nieuwsgierig. Alvorens een bloggende zzp’er, een bedrijf of een blogs-schrijvende werkzoekende uit te nodigen raadpleegt hij/zij natuurlijk de blogs. Zou u ook doen toch?

En waar het dan om gaat is niet alleen de inhoud van de blogs zelf maar vooral de discussie die wordt veroorzaakt, de reacties die men losmaakt, de vragen die de blogger om de oren krijgt en de reacties daarop. Alleen daaraan kun je zien hoe de blogger in elkaar steekt en of deze persoon past binnen de cultuur van het betreffende bedrijf. Als je dan wordt aangenomen of ingehuurd dan is de kans op succes veel groter.
Beste Expand blogger: u doet uzelf te kort, probeer eens in discussie te gaan, gewoon zaken van alle kanten (laten) bekijken en dan komen tot een eindoordeel. Daar heeft uw bedrijf wat aan.

Expand Correspondent?
Laten we toe gaan werken naar een soort van Expand Correspondent en onderwerpen uitdiepen. Laat toekomstige werkgevers en opdrachtgevers zien wat u in huis hebt. Zegt u ja dan kunnen we Chris Stapper vragen of hij alle reacties op alle blogs steeds aan ons allen bekend maakt zodat we echt aan het werk kunnen om het HR vak weer glans te geven.

En natuurlijk (mag nog net) de beste wensen voor 2018 toegewenst.

0 reactie(s) op “Expand blogger of lezer: geen zin in discussie (kan bijna niet) of lui (zal toch niet waar zijn?)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.