Expand bloggerworkshop: de 7 meest waardevolle tips die onze bloggers meekregen

21/06/2019 Leestijd: 5 minuten

Je ziet tegenwoordig steeds vaker blogs voorbij komen op social media. Iedereen wil van alles met zijn of haar netwerk delen. Ook bij Expand posten we regelmatig blogs over HR. Maar wat maakt een blogger nou succesvol en wat maakt een artikel interessant om te lezen?

Elja Daae gaf afgelopen donderdag de workshop ‘bloggen als een pro’ voor de bloggers van Expand. Tijdens deze workshop zette Elja onze bloggers aan het denken over o.a. de vindbaarheid van blogs en inspiratie. Bovendien was het ook nog eens heel gezellig. En misschien nog belangrijker: iedereen kon met concrete tips en een hoofd vol nieuwe ideeën aan de slag om nog betere artikelen te gaan schrijven.

Voor mij was dit mijn eerste evenement bij Expand sinds ik hier werk. Spannend! Want – ik zal heel eerlijk zijn – ik had ook nog nooit een blog geschreven, dus ik wist ook nog vrij weinig van het onderwerp. Toch heeft Elja mij ook weten te prikkelen en heb ik aan onze bloggers gevraagd wat zij nou de belangrijkste tip van de avond vonden. Deze tips heb ik voor jou op een rijtje gezet.

1. Bepaal waar jij een expert in bent

Wat is een onderwerp waar jij veel vanaf weet? Waar ben jij goed in? Of in andere woorden: waar ben jij een expert in? Kies een niche. Je hoeft je niet per se volledig te beperken tot een enkel onderwerp, maar probeer één of twee gebieden te kiezen waar je regelmatig(er) over wil gaan schrijven. Op deze manier spreek je een specifieke doelgroep aan en geef je ze een reden om jou te gaan volgen. Zij zoeken namelijk naar de antwoorden op vragen waar jij het antwoord al op weet!

2. Schrijf voor je lezer

Wil jij dat jouw blogs veel worden gelezen? Dan is het belangrijk dat je schrijft over wat jouw doelgroep interessant vindt. Probeer maar eens te letten op de vragen die jij steeds krijgt van klanten of collega’s. Dit zijn waarschijnlijk onderwerpen waar zij graag meer over zouden willen weten. Wanneer je te weten bent gekomen naar welke antwoorden jouw doelgroep op zoek is, kan jij termen die daarmee te maken hebben in jouw tekst gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je sneller gevonden wordt en houd je focus op de lezer.

3. Doe inspiratie op met behulp van verschillende tools

Bepalen over welk specifiek onderwerp je gaat schrijven is misschien wel het punt waar de meeste bloggers op vastlopen. Er is ontzettend veel mogelijk, maar hoe bepaal je nou waarover je precies gaat schrijven en waar je jouw inspiratie vandaan haalt? Er zijn een heleboel sites die je hierbij kunnen helpen. Quora is een vraag-en-antwoordsite waar mensen vragen aan elkaar kunnen stellen. Door te filteren kan je zien welke vragen veel gesteld worden over een bepaald onderwerp. In je blogs zou je daar uitgebreid antwoord op kunnen geven.

Answerthepublic.com is een andere handige site die je hiervoor kan gebruiken. Je kunt hier een woord intypen, waarna de tool een mooie diagram aanmaakt met veelgestelde vragen die met het woord te maken hebben. De site is wel volledig in het Engels.

Een andere optie is om LinkedIn te gebruiken als inspiratiebron. Tegenwoordig is er een ‘zoeken in content knop’ waarmee je artikelen en berichten op LinkedIn kunt filteren. Als je het helemaal simpel wil houden, zou je ook Google auto-complete kunnen gebruiken. Zorg wel dat je dit in privémodus doet, anders neemt Google ook jouw persoonlijke zoekgeschiedenis mee.

4. Breid de soorten en vormen van je artikelen uit

Doordat mensen meer online zijn dan ooit, zijn er ook steeds meer mensen en bedrijven die bloggen. Het is een kunst om de aandacht te krijgen. Als jouw stuk kwalitatief goed is, dan zal het waarschijnlijk meer gelezen worden en meer aandacht krijgen. Hierbij hoort ook een opvallend of origineel type artikel. Je kunt namelijk een review schrijven over een boek of een lijstje met trends opnoemen, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een serie casussen of interviews? Door een matrix te maken van alle verschillende vormen kan je oneindig veel blogsoorten combineren. Zo ontstaan er onderwerpen waar je in eerste instantie misschien niet aan gedacht zou hebben, maar die wel heel leuk en vernieuwend zijn.

5. Schrijf eens over een onderwerp dat is afgeleid van jouw hoofdonderwerp

Schrijf je al over een bepaald onderwerp waar je expert in bent maar vind je het lastig om vernieuwende content te blijven creëren? Probeer dan eens om iets te schrijven over een onderwerp dat hiervan afgeleid is. Eén van onze bloggers schrijft bijvoorbeeld over videopitches, maar had er nog niet bij stilgestaan dat deze doelgroep ook geïnteresseerd zou kunnen zijn in blogs over cameravrees. Zo heb je weer een heel nieuw onderwerp om over te schrijven en tegelijkertijd blijf je de doelgroep die je wil aanspreken boeien.

6. Een blog hoeft niet per se kort te zijn

Soms zijn de belangrijkste eyeopeners de simpelste. Vaak wordt gedacht dat een blog niet al te lang mag zijn. Elja maakte ons duidelijk dat het uitdiepen van een onderwerp juist belangrijk is en vaak meer wordt gelezen. Met diepgang wordt er juist een duidelijker en vollediger antwoord op een vraag gegeven. Een blog mag dan best wat langer zijn.

7. Maak het persoonlijk!

Tot slot misschien wel de meest waardevolle tip van de avond: maak het persoonlijk! Een blog is geen wetenschappelijk artikel dus zo hoef je het ook niet te schrijven. Je mag dus best ‘je’, ‘jij’ en ‘ik’ gebruiken en jouw persoonlijke mening geven. Mensen vinden het vaak leuk om persoonlijke ervaringen te lezen.

Deze workshop heeft onze bloggers aan het denken gezet en weer goede moed en enthousiasme gegeven om verder aan de slag te gaan met schrijven. Hopelijk hebben jullie ook iets aan deze zeven tips!

0 reactie(s) op “Expand bloggerworkshop: de 7 meest waardevolle tips die onze bloggers meekregen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *