Fanstrategie: hoe een organisatie zorgt voor fans

01/03/2021 Leestijd: 6 minuten

We leven in een tijd waarin we ‘s avonds niet meer naar buiten kunnen en de sociale contacten beperkt zijn. Ik mis de variatie in dagelijkse activiteiten en heb ervoor gekozen om de afwisseling te vinden in het lezen van boeken. Zo koos ik het boek met de titel ‘Fanstrategie’ van Wil Michels. De titel sprak mij direct aan omdat mijn focus in mijn rol binnen Expand ligt op het bouwen van duurzame relaties met HR-professionals. En ook als freelance coach is het opbouwen van een netwerk heel belangrijk. Ik was benieuwd op welke manier ik de inhoud van het boek zou kunnen toepassen in mijn werk.

Algemeen

De schrijver stelt dat fan zijn ‘fan-tastisch’ is, dus wilde ik meer weten over de ‘Fanstrategie’. In dit boek ligt niet de nadruk op sales, maar staat de psychologie van de fans en de emotie en relatie tussen de fan en het merk centraal. De schrijver start met de eigen medewerkers als fans. De basisgedachte is dat de interne fans externe fans maken en externe fans weer zorgen voor nieuwe fans.

Het boek is erg handzaam en is verdeeld in tien hoofdstukken. Er worden twee modellen beschreven. De Fanpiramide & het Fankwadrant. Om deze modellen te kunnen bestuderen adviseer ik je om het boek te kopen. Ik beschrijf hierna 4 van de 10 hoofdstukken omdat deze mij het meest hebben geïnspireerd.

Vier hoofdstukken uitgelicht:
1. Focus op fans
2. Psychologie van de Fanstrategie
3. Verlangens van fans
4. Denk groot, begin klein, start snel

Focus op fans

Een fan is een enthousiaste liefhebber of bewonderaar van de organisatie die zijn emotionele band met het merk deelt met anderen en zo het merk ook mede inhoud geeft. De organisatie krijgt fans door aandacht te geven, door echt van betekenis te zijn in hun leven. Zo ontstaat identificatie en betrokkenheid. Een fan voelt zich emotioneel aangesproken en kan zich identificeren met het merk.

Elke fan is influencer voor het merk in zijn of haar sociale omgeving. Wat mensen vinden en doen laten ze sterk afhangen van wat anderen in hun sociale omgeving vinden en doen. Als een fan zijn/haar enthousiasme deelt, worden anderen aangetrokken door die positieve energie.

De fanstrategie betekent bouwen aan een relatie

Een fanstrategie moet worden waargemaakt in elk contact en op elke plek in de organisatie. Elke medewerker moet alert zijn om de kansen om een ander te helpen of te verrassen en de verwachtingen te overtreffen, zodat die ander fan wordt.

Elke dag een fan is een mooi streven. Als een organisatie iedere dag zorgt voor één nieuwe fan, groeit de fanbase snel en heeft de fanstrategie impact. Bedenk daarom steeds wat je vandaag kunt doen om dit te bereiken. Om dit te realiseren moet de organisatie EERST fan worden van de medewerkers.

De fanstrategie is er voor merken met emotie

De fanstrategie speelt in op de emotie en relatie, maar vergis je niet, de fanstrategie is ook economisch sterk. Zorg excellent voor je fans en ze worden het ultieme marketing- en communicatieteam.

De fanstrategie is er voor merken met emotie. Het gaat om een emotionele, authentieke ontmoeting en om een duurzame relatie. Een merk moet een zekere aantrekkingskracht en uitstraling hebben om fans te maken en te behouden.

De psychologie van de fanstrategie

Fan-zijn ontstaat doordat mensen geraakt worden en zich herkennen. Een organisatie moet dus weten te raken. Hierbij is identificatie belangrijk. Sluiten de waarden van de organisatie aan bij je eigen waarden? Het gaat om het raken van een emotie. Zonder emotie komt niets in beweging.

De schrijver gaat vervolgens in op de zeven principes van beïnvloeden:
1. Wederkerigheid
2. Commitment en consistentie
3. Sociale bewijskracht
4. Sympathie
5. Autoriteit
6. Schaarste
7. Eenheid

Wanneer we deze principes van Cialdini koppelen aan de fanstrategie ontstaat er een model: Funnel fans. Hierin worden 4 fases beschreven om tot een fancommunity te komen. Het gaat om het maken van de connectie en volgens het versterken van de relatie en dan het maken van fans om uiteindelijk een community te bouwen.

Verlangen van fans

Een sterke fanstrategie vereist een scherpe analyse. Door te luisteren en te kijken naar potentiële fans, weet je wat ze wel en niet willen. Het is nuttig om fans via de customer journey te volgen. Hierdoor leer je hen beter kennen.

De customer journey kent drie fasen:
1. Expectation: het in kaart brengen van de verwachtingen van (potentiële) fans. De verwachtingen worden beïnvloed door eerdere ervaringen, advertenties, reclame, word-of-mouth, social media enz.
2. Experience: verwachtingen tijdens contactmomenten tijdens de customer journey. Interacties tussen de organisatie en haar (potentiële) fans of klanten. Hier breng je de reis in kaart zoals je denkt dat die verloopt, met alle touchpoints (contactmomenten).
3. Engagement: verwachtingen van de potentiële fans na de contactmomenten. Dit is de fase van communicatie na de aankoop of tijdens het gebruik. Hier beïnvloed je de tevredenheid van de klant.

De customer journey kun je gebruiken om te verkennen waar pijnpunten liggen om deze vervolgens weg te nemen. Je bepaalt waar je kansen liggen om de verwachtingen van (potentiële) fans te overtreffen en zo fans te maken. De customer journey gaat om een life journey, namelijk een langdurige relatie.

Empathy map

Deze map is een model waarmee je een fanstrategie kunt onderbouwen. In het boek wordt deze uitgebreid besproken. Het helpt je om een beeld te krijgen van de gedachten, gevoelens en de behoeften van potentiële fans. Deze map helpt je om in het hoofd en het hart van de fan te kijken.

Het is waardevol om te ontdekken wat fans zien, horen, voelen, denken en doen. Dus zoek ze op, praat met fans. Zoek de frustraties en verlangens.

‘’Een fan wil je niet voor even, die wil je voor heel het leven’’

Denk groot, begin klein en start snel

Tot slot geeft de schrijver zijn visie op het formuleren en uitvoeren van een fanstrategie. Hij adviseert de onderstaande acties te ondernemen en geeft enkele tips:
1. Bedenk waarom de fanstrategie voor je organisatie waardevol zou zijn
2. Zorg voor commitment bij het management
3. Vind het bronpunt (wat fascineert en inspireert de fan)
4. Betrek de hele organisatie en zoek het samenspel

Slot

Ik ben ervan overtuigd dat jij ook fan wordt na het lezen van dit boek. Laat je inspireren!
Wil je dit boek ook lezen? Je kunt het bestellen via Managementboek.nl

0 reactie(s) op “Fanstrategie: hoe een organisatie zorgt voor fans”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *