Fouten maken? Ja graag! De voordelen van LEAN

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

‘Onze belangrijkste medewerkers zijn de mensen op de werkvloer. En hoe noem je je voornaamste mensen? Inderdaad, zij zijn onze Most Important Persons, oftewel MIP´s’.

Het is maandagmiddag en we worden in een witte elektrische kar rondgereden door de Scaniafabriek in Zwolle. Mijn witteboordencollega´s en ik in dit rijtuig grappen en grollen aanvankelijk. Omdat we ons onderdeel van een kermisattractie voelen als de kar met een slakkengang de bocht neemt en we vrolijk naar elkaar zwaaien. Maar deze zeer tevreden medewerkers (MTO score ruim een acht) zetten geen stap meer dan nodig is terwijl er iedere 5,5 minuut een gloednieuwe vrachtwagen van de band rolt. Ze zijn een voorbeeld van hoe je goede bedrijfsvoering combineert met oog voor je personeel en je klant. Het doet me denken aan een familiebedrijf in plaats van een reus van een commerciële werkgever. Rust, reinheid en regelmaat is het adagium. En fouten maken mag.

Het belang dat Scania aan hun medewerkers hecht wordt mooi weergegeven in een omgekeerde piramide: de MIP neemt 90 procent van de ruimte in deze driehoek in beslag. Terwijl het management onderaan in een paar minimale laagjes bungelt. Eenieder met een leidinggevende titel is dienstig aan de MIP. Hoe zou ik het vinden als mijn chef me bij de start van een nieuwe werkdag zou vragen wat hij voor mij kan doen? Oeps, dat is nieuw. En tja, dan moet ik toch stiekem toegeven dat ik dan nóg een stukje harder zou gaan lopen. En de rust, reinheid en regelmaat van de productiefabriek van Scania? Met knippen en plakken op maat werkt de LEAN methodiek ook in een kantooromgeving. Weg dus met brandjes blussen en op naar structuur en tevreden klanten en medewerkers.

Dus we kunnen iets van deze trotse Scaniamedewerkers en hun gedienstige bazen leren. Omdat ze al jaren LEAN (zelf noemen ze het Scania Productie Systeem) toepassen. Voor hen is het gewoon dat medewerkers zelf problemen signaleren, oplossingen bedenken en dus zo continue hun bedrijfsprocessen optimaliseren. Het zijn vast niet allemaal supermannen. Maar bang om fouten te maken zijn ze niet. Sterker nog, dit wordt aangemoedigd omdat dit een kans is om zelf aan de slag te gaan met verbeteringen. Dit optimaliseren gaat continue door en lopen er nu nog 145 trucks van de band, binnenkort is dit 165 door nog betere processen. Wat een verschil. Waar ik en hoogst waarschijnlijk ook jij opschaalt naar je manager als je er niet uit komt, schaalt men bij Scania nadat ze het eerst zelf proberen naar beneden. Omdat, inderdaad, daar hun leidinggevende zit. Toch weer die piramide .;)

Waar een medewerker die niet LEAN werkt zich wel twee keer achter z´n oren krabt voor hij een fout toegeeft, zijn manager top-down dirigeert en diezelfde baas regelmatig goede sier maakt met verbeteringen die de werkvloer heeft geopperd gaat het bij bedrijven die LEAN toepassen om het zoeken naar echte oorzaken in het werkproces. Om deze vervolgens continue te verbeteren. Managers leren en faciliteren daarbij en de focus ligt op cross-functionele teams en de klant.

Een leuk en leerzaam teamuitje dus als je je werkprocessen en –rollen eens aan de kaak wil stellen. Omdat Scania ons o.a. leert dat fouten maken mág. Sterker nog: het zorgt voor een beter proces waar medewerkers zélf verantwoordelijk voor zijn.

0 reactie(s) op “Fouten maken? Ja graag! De voordelen van LEAN”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.