From Hero to Zero: tips van een succesvolle ondernemer

17/11/2020 Leestijd: 5 minuten

Theorie en praktijk gaan hand in hand, toch? Vaak wordt er gezegd dat de praktijk juist compleet anders is dan de theorie. Het boek ‘From hero to zero’ van Dolf Kos legt de theorie pal naast de praktijk van zijn bedrijf om jou te laten zien wat logische successen waren en welke signalen eerder ontdekt konden worden. Hij neemt je mee in zijn avontuur als ondernemer van zijn eigen bedrijfsketen, met als grootste twist het faillissement die hij in zijn titel al verklapt (het woordje succesvol is doorgestreept). Maar komt het dan toch nog tot een goed einde? Zijn bedrijf verkocht belevingen aan het grote publiek en met zijn boek verkoopt hij er nog eentje meer.

Introductie van Dolf Kos

Het boek is een kleine paperback van 144 pagina’s gevuld met oranje pagina’s met quotes, levenslessen en vooral tips voor bedrijfsvoering. Het begint met een mij wel bekend verhaal uit de bijbel over drie dienaren die ieder een som geld meekrijgen, hoe ze er mee omgaan en wat het resultaat is. Een mooie quote die direct een beeld geeft bij de achtergrond en het gedachtegoed van de auteur.

Het voorwoord sloeg echter niet goed bij mij aan. De auteur vertelt over zijn vooruitzienende blik over het rampjaar 2020. Een makkelijke inkopper in een boek dat medio maart is geschreven. Het komt op mij over als borstklopperij, natuurlijk heeft ‘hij’ deze crisis wel zien aankomen. Dit staat geheel haaks op het gevoel dat ik kreeg van de titel en de tekst op de achterkant van het boek. Hier is Dolf juist heel bescheiden als ondernemer die een failissement heeft doorgemaakt en wil hij graag zijn lessen met jou als lezer delen. Toch eindigt zijn voorwoord in een sterk geschreven conclusie waarom hij jou als ondernemer verder kan helpen.

“En daarom weet ik zeker dat ik ook jou kan helpen groeien in ondernemerschap. Bijvoorbeeld via dit boek, waarin ik open en eerlijk mijn verhaal met je wil delen over alle ups en zeker ook downs in mijn ondernemerschap.”

Een roman met tips hoe het wel moet

Het begin van het boek begint met een tijdlijn met de grote gebeurtenissen van Dolf zijn bedrijf. Het biedt de context van hoe groot de onderneming van Dolf is geweest. Op zijn top had hij 85 werknemers in dienst. Dit bracht gelijk een stuk respect met zich mee. Dit boek is niet geschreven door iemand die is blijven groeien tot het einde zoek was om vervolgens neer te storten. De tijdlijn geeft meteen een beeld bij de koers die gevaren is. Het meest opvallende is dat zijn hoogtepunt na de eerste val kwam. Het eerstvolgende stukje na de tijdlijn is een prachtig stukje storytelling:

“De mevrouw achter de balie van de Rabobank kijkt me ietwat bevreemd aan. “U kunt dit bedrag ook gewoon overmaken?’’, probeert ze nog voorzichtig. Maar ik houd voet bij stuk: ik wil 48.000 euro in briefjes van vijfhonderd euro opnemen. En daarmee ga ik zo dadelijk contant een auto betalen: een knalrode Ferrari 348 TS met een ttaga-dak. Het zal mijn allereerste auto worden. Maar daar sta ik op dat moment niet eens bij stil. Het wonderlijke is namelijk dat ik helemaal niets om auto’s geef.”

De schrijfstijl van Dolf overtuigde mij meermaals door het boek heen dat ik echt een roman aan het lezen was. Het leest heerlijk weg en het is een verhaal om van te smullen. Korte hoofdstukken die prachtig in elkaar overlopen en ieder steeds een eigen stukje van het verhaal starten en afronden. Het helpt zeker mee dat het verhaal op zich werkelijk een verhaal is wat de moeite is om verteld te worden.

Maar daarvoor schrijft Dolf dit boek niet. Dat wordt al snel duidelijk als de eerste wijze quote een fel oranje pagina bedekt. Je wordt weer even teruggeworpen naar de kern van het boek. Sterk, goede tips en bovenal passend het bij het verhaal. Op den duur wordt het  ook wel wat irritant dat deze overdreven opvallende quotes soms wel heel vaak en kort achter elkaar het verhaal opbreken. Al moet ik zeggen, in een boek wat zo fantastisch geschreven is houdt het je wel bij de les.

De theorie klopt wél met praktijk

Dit boek bewijst nogmaals dat het niet geschreven is door iemand die puur zijn verhaal de wereld in wil werpen. Dolf heeft het verhaal van zijn bedrijf opgedeeld in de vijf groeifasen van Greiner. Aan het begin van iedere fase licht hij de theorie toe, voordat hij verder gaat met het verhaal van zijn organisatie. Dit zorgt voor herkenning in de theorie.

Door deze methode laat hij ook zien dat de theorie en de praktijk niet gelijklopen in zijn geval. Dit valt het meeste op doordat Greiner de fases in eerste instantie definieert met behulp van het aantal personeelsleden dat in dienst is. Tegenover het aantal werknemers die Dolf heeft komt dit vaak niet overeen. Enerzijds kan dit te maken hebben met het feit dat Dolf de corresponderende problemen van een fase pas te laat herkende en daarom later pas aanvloog. Anderzijds laat Dolf ook zien dat de fasen elkaar overlappen. Dit doet hij door soms vooruit te blikken en terug te pakken naar momenten in zijn bedrijf die toch ook sprekend zijn voor de besproken fase.

Al met al maakt Dolf hiermee een prachtige casus waarmee de praktijk pal naast de theorie wordt gelegd, ondanks dat in eerste instantie makkelijk gezegd kan worden: “zie je wel, theorie gaat niet op in de praktijk.” Dolf bewijst dat dit meestal wel het geval is. Als je maar appels met appels vergelijkt.

Conclusie

Persoonlijk heb ik enorm genoten van dit boek. Enorme complimenten naar de schrijfstijl van de auteur. Dit maakte het echt een genot om te lezen en houdt toch de boodschap van het boek vast. Geen schoolboek, wel een fantastische toepassing van de theorie in praktijk en goede concrete tips over hoe jij dit in jouw organisatie (wel) goed kan doen.

Wil je dit boek ook lezen? Je kunt het bestellen via Managementboek.nl

0 reactie(s) op “From Hero to Zero: tips van een succesvolle ondernemer”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.