Gamification: wat organisaties nog kunnen leren

15/12/2015 Leestijd: 4 minuten

Sommige games zijn zo verslavend dat er hulpgroepen zijn die je helpen stoppen. Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar wat dit verslavende effect precies veroorzaakt, bijvoorbeeld welke hersenactiviteiten geassocieerd worden met de behoefte om (online) te blijven gamen. Voor dit blog zal ik volstaan met een simpele verklaring bij een specifieke game: World of Warcraft. Deze game heb ik zelf een ruim jaar vrij intensief gespeeld en ook in mijn omgeving heeft een aantal mensen de nodige uren gemaakt. Er zijn volgens mij twee factoren die het spel heel verslavend maken: (1) dat er een duidelijk doel is en (2) dat het altijd duidelijk is wat er moet gebeuren om dat doel te bereiken. Hieronder zal ik beide punten nader uitwerken en ik denk dat de stap naar organisaties snel gemaakt kan worden.

Gamification: toevoegen van game elementen in de realiteit

Voor ik van start ga: ik sta op geen enkele manier voor dat werknemers verslaafd zouden moeten worden aan bedrijven. Gameverslaving is een serieus en groot probleem. De reden dit onderwerp aanhaal is om de kracht van gamification te laten zien. Tevens hoop ik zo dat het concept met enige moderatie benaderd zal worden.

World of Warcraft

Gezien de bekendheid denk ik dat het spel maar een beperkte inleiding behoeft. Kort gezegd: WoW is een Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG), waar tot duizenden spelers tegelijk in dezelfde wereld spelen. Het doel van het spel is om het karakter waar je mee speelt zo sterk mogelijk te maken.

Duidelijke doelen

In WoW is het bijna altijd duidelijk wat je ‘moet’ doen. Om je karakter te ontwikkelen heb je een aantal dingen nodig (een zo hoog mogelijk level, zo goed mogelijke items, zo veel mogelijk vaardigheden). Deze mogelijkheden worden in het spel aangegeven en zijn niet mis te lopen.

Duidelijke acties

Voorbeeld: voor bijna alle eigenschappen die je karakter kan hebben, is aangegeven hoe ver je daar in bent (je begint als level 1, je kunt level 90 worden, etc.). Bijna alle opdrachten die je voltooid in het spel verwijzen direct naar de volgende opdracht. Je weet dus én waar je staat én waar je kunt staan en ook wat je moet doen om daar te komen.

Het verslavende zit er in dat je na het voltooien van een actie altijd weet wat er na die actie komt. Een beetje zoals een serie kijken met een cliffhanger aan het einde van iedere aflevering: je wilt weten wat er hierna gebeurt – en dus kijk je door.

De les voor organisaties

Bij gamification wordt misschien gedacht aan een digitaal systeem waarin behaalde competenties worden bijgehouden, of waarin punten worden toegekend op basis van voltooide opdrachten. Nu zijn dit leuke ideeën, maar ik denk dat de lessen die we uit gamification als concept kunnen halen fundamenteler zijn. Dit concept draait om de duidelijkheid die ervaren wordt door de gamer/werknemer. Die kun je proberen in een systeem te verwerken, als het lukt is dat natuurlijk heel gaaf. Je kunt het ook een iets ‘softere’ manier benaderen. Probeer de werknemer te helpen duidelijk te krijgen waar hij staat, waar hij heen wil, wat zijn rol in de organisatie is, welke kant hij zich binnen de organisatie op wil ontwikkelen. Als manager kun je dit eventueel koppelen aan de ontwikkelingen die de organisatie of afdeling op dit moment doormaakt. Als je dit allemaal duidelijk krijgt – in de eerste plaats voor de werknemer, pas in de tweede plaats voor jezelf – dan heb je een fantastische basis gelegd om iemand te activeren. Want hoe beter hij voor zichzelf duidelijk heeft waar hij naar toe wil en hoe hij dit denkt te bereiken, hoe kleiner de stap wordt om actie te ondernemen.

Gamification zou dan de volgende stap kunnen zijn. Belangrijk in het concept wordt dan dat behaalde doelstellingen worden vastgelegd in naar anderen communiceerbare punten, badges of andere manifestaties. Als dit gamification systeem door de deelnemers in de organisatie erkend wordt, dan wordt het echt een systeem dat werknemers kan helpen zich verder te ontwikkelen en de organisatie naar een volgend niveau te tillen.

Voor een aardige infographic over Gamification in deze context, zie hier.

0 reactie(s) op “Gamification: wat organisaties nog kunnen leren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.