Gedachten op een zondagmiddag

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Heb je dat wel eens? Je zit een beetje te piekeren over een onderwerp en voelt een hele waardevolle gedachte opborrelen, maar die blijft ergens steken. Dat had ik de afgelopen dagen terwijl ik nadacht over Google, SEO, vacaturesites, vertical search engines, etc. Er drong zich iets zinnigs aan mij op maar ik kon er de vinger niet op leggen. En helaas, ik ben er nog steeds niet (helemaal) uit. Desondanks leek het me een goed idee om mijn hersenspinsels aan een blog toe te vertrouwen; misschien dat de reacties van oplettende lezertjes mijn hersenen het noodzakelijke duwtje geven.

Even een aantal zaken die ik als uitgangspunten hanteer:

  • Kandidaten beginnen hun zoektocht naar een baan meestal via een zoekmachine; bijna 90% gebruikt Google als favoriete zoekmachine
  • Vacaturesites, intermediairs en vertical search engines spelen hier op in door te investeren in SEO (Search Engine Optimization) en SEM (Search Engine Marketing)
  • Bedrijven hebben steeds vaker een vacaturesectie op de eigen website, inclusief online reactiemogelijkheid voor geïnteresseerde kandidaten

Dit is het krachtenveld (waar overigens nog steeds geen plaats is voor de vindbaarheid van de juiste vacature/juiste kandidaat; tenslotte hebben we het slechts over search).

Naar mijn idee is dit krachtenveld instabiel geworden door twee ontwikkelingen; de plannen van Google en de bewustwording van bedrijven.

Met Universal Search biedt Google een kijkje in de toekomst van search en dat belooft weinig goeds voor vertical search engines. Hun meerwaarde is nu al minimaal, maar met de plannen van Google is het lot van dit type toepassingen m.i. bezegeld.

Bedrijven spenderen op dit moment geld aan een eigen vacaturesectie en aan het plaatsen van vacatures op vacaturesites. Bedrijven spenderen hoegenaamd geen geld aan SEO/SEM voor hun vacaturesectie.  De vindbaarheid van hun vacatures is dus vooral afhankelijk van de hoeveelheid geld die ze aan vacaturesites spenderen.

Maar stel nou dat SEO/SEM veel makkelijker wordt? Zodat het voor bedrijven interessant wordt het zelf toe te gaan passen? Dat zou veel effectiever zijn, tenslotte trek je kandidaten direct naar je eigen site, in plaats van via een omweg. Maar zou het niet ook veel goedkoper worden? Je hoeft je vacatures nog maar 1 keer te publiceren, op je eigen site.

Maar wat betekent dit voor de toekomst van de vacaturesite? Welke meerwaarde zou er nog door een vacaturesite worden geboden aan het bedrijfsleven?

Zou een toekomst daarom kunnen bestaan uit 1 dominante zoekmachine (Google) met meer gerichte zoekresultaten plus een betere plaatsing van de vacatures doordat bedrijven zelf de optimalisatie ter hand nemen. Zonder de ruis van vacaturesites en vertical search engines?

Mis ik iets? Heb ik iets over het hoofd gezien? Zoals ik al zei, ik ben er nog niet helemaal uit, maar het leek me goed om dit te delen en te horen wat jullie ervan vinden.

0 reactie(s) op “Gedachten op een zondagmiddag”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *