Gedeeltelijk automatiseren van je werving- en selectieproces: dit zijn de voordelen

07/01/2022 Leestijd: 3 minuten

Bij veel MKB-organisaties verloopt het werving- en selectieproces nog handmatig. Sollicitanten kunnen via een mailadres reageren en vervolgens houdt de officemanager of leidinggevende in een Excelbestand bij wie er gereageerd hebben en stuurt iedereen handmatig een reactie. Zonde, want dit kan heel makkelijk geautomatiseerd worden. En dat hoeft niet ontzettend duur of ingewikkeld te zijn. In dit artikel beschrijf ik hoe je dit kunt doen en wat naar mijn idee de voordelen van automatisering via innovatieve platforms zijn.

Hoe kun je het werving- en selectieproces automatiseren? 

Er zijn verschillende platforms waarbij je op een simpele manier een ‘werken-bij-pagina’ kunt maken. Zelf werk ik graag met Homerun omdat het betaalbaar is (ongeveer 19 euro per vacature per maand) en gebruiksvriendelijk, ook voor mensen die geen IT-specialist zijn.

Wat heb je nodig?

Je hebt een korte tekst over de organisatie nodig, een logo, actuele vacatureteksten en bij voorkeur mooi en opvallend beeldmateriaal. Dat laatste is geen vereiste en ontbreekt vaak nog bij de organisaties waar ik voor werk. We starten dan met wat stockfotografie en vervangen dat op een later moment.

Op de ‘werken-bij-pagina’ verschijnt informatie over de organisatie, relevant voor de sollicitant. Alle vacatures staan centraal op deze pagina vermeld en je kunt er foto’s bij plaatsen. De kandidaat solliciteert vanaf nu dan ook via deze pagina. Niet meer onnodig doorklikken en alle informatie staat zo centraal.

Hoe werkt het en wat zijn de voordelen van automatisering?

Alle sollicitaties komen automatisch binnen via het platform. Dit zorgt aan de achterkant voor overzicht voor de werkgever, maar het zorgt er ook voor dat elke sollicitant een ontvangstbevestiging krijgt. Dit werkt geautomatiseerd en zorgt weer voor een handeling minder wanneer je dit zelf bij moet houden.

1. Vergroten van efficiëntie

Een voordeel is dus efficiëntie; bijvoorbeeld door automatische ontvangstbevestigingen. Een groot voordeel vind ik dat je niemand per ongeluk vergeet, een goed overzicht hebt van alle kandidaten en openstaande acties. En daarnaast niet geheel onbelangrijk: je houdt alle persoonlijke informatie AVG-proof in één systeem in plaats van in jouw mailbox.

2. Tijd besparen

Alle communicatie kun je via het platform laten verlopen waardoor alles op één centrale plek, leidinggevenden naar elkaar kunnen reageren en je bij kunt houden in welke fase de sollicitant zich bevindt. Dit levert het voordeel op dat je professioneler communiceert met de sollicitant omdat je altijd weet wat de status is. Daarnaast bespaart het je als MKB-organisatie enorm veel tijd wanneer je afstapt van al deze handmatige stappen.

3. Professioneler communiceren en employer branding

Een laatste voordeel, maar zeker niet onbelangrijk, is hoe je het platform aan de voorkant in kunt zetten voor employer branding. Je bouwt de werken-bij-pagina niet alleen om je eigen werk makkelijker te maken, maar ook om te laten zien hoe leuk jij bent als werkgever. Daarnaast maak je het solliciteren ook een stuk gemakkelijker. Veel platforms bieden de ruimte voor jouw werkgeversverhaal, filmpjes en foto’s. Mijn advies: maak hier gebruik van!

0 reactie(s) op “Gedeeltelijk automatiseren van je werving- en selectieproces: dit zijn de voordelen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.