Giftige communicatie – boekbespreking

11/07/2017 Leestijd: 4 minuten

Word jij ook wel eens geraakt door een opmerking van een collega?
In het boekje “Giftige communicatie; het voorkomen en oplossen van gedoe op het werk” door Sandra Hertogh en Annemarie van der Wel lees je hoe je hier mee om kunt gaan, hoe je bij giftige communicatie antigif kunt toedienen.

“Actie is reactie” en “Een geintje met een seintje” zijn opmerkingen die door de schrijfsters van dit boek gebruikt worden die raken. Want iedereen herkent meteen situaties waarin er iets gebeurde wat iets met jou deed. De schrijfsters nemen je in dit boek mee om giftige communicatie te gaan herkennen. Zij noemen dit geraakt worden door een gifpijl. Wanneer duiken jouw gifpijlen op, voor welke gifpijl ben jij gevoelig?

Er zijn 4 soorten gifpijlen:

  • Verwijten; jij doet het niet goed. Als je de ander iets verwijt, vind je je eigen normen en waarden – vaak onbewust- beter dan die van de ander. Je wilt invloed uitoefenen op het gedrag van de ander, je gaat hiermee in tegen de wil van de mens om zijn eigen leven te bepalen.
    Elke negatieve emotie vertelt ons iets over een behoefte die niet wordt vervult. Als je een conflict wilt oplossen moet je onderzoeken welke behoefte schuilgaat achter jouw emotie en verwijt.
  • Verdedigen; ik kan er niets aan doen.
    Je zegt tegen de ander; ik kan er niets aan doen, het ligt aan de omstandigheden en aan de anderen maar niet aan mij. Vaak wordt het pas opgelost als de ander toegeeft.
  • Vermijden; dit is niet mijn probleem.
    Negeer jij ook lastige situaties? Of bouw jij een muur om je heen? Met een passieve en ongeïnteresseerde houding houd je het conflict in stand.
  • Verachten; jij deugt niet, jij bent niet ok.
    Ken je dat, grapjes met een kern van waarheid. Je keurt de ander af als mens. Je raakt de ander in zijn basisbehoefte; erbij willen horen.

Giftige communicatie - boek cover

De theoretische toelichting is ook aanwezig; waarom reageren we op een bepaalde manier op deze gifpijlen? Ons brein is ingericht om te overleven, dus als er een dreiging is dan wordt ons limbische systeem gewaarschuwd met behulp van neurotransmitters en hormonen. De adrenaline die vrijkomt zorgt voor een boost van energie die ons in staat stelt om te vluchten, vechten of bevriezen.

Het maakt ook nog verschil wie deze gifpijl afschiet. Dit heeft te maken met onze emotionele bankrekening; metafoor voor mate van vertrouwen in de relatie.
Hoe beter de relatie, hoe aardiger we elkaar vinden. Hoe positiever we ons ten opzichte van de ander gedragen, hoe meer saldo er op de bankrekening van onze relatie staat en hoe minder schadelijk het effect van giftige communicatie is.

SOS

De tip om om te gaan met deze gifpijlen is het inzetten van SOS, oftewel toedienen van antigif:
1. Stap 1; Stop;
2. Stap 2; Onderzoek
3. Stap 3; Samen oplossen

Om te bepalen of je iets bespreekbaar maakt, of het voor jouw belangrijk genoeg is om te doen, kun je naar de volgende invalshoeken kijken:

  • Je eigen functioneren (IK)
  • Je relaties met anderen, de onderlinge samenwerking en het functioneren van het team (WIJ)
  • De taak die uitgevoerd moet worden (team TAAK) in de context van de werkomgeving

Een makkelijk leesbaar boek, vol herkenning. Dit boek helpt dat je succesvoller gaat samenwerken; als je leert omgaan met giftige communicatie wordt je leven makkelijker.
Makkelijk leesbaar; nuttig, herkenbaar en zinvolle oefeningen. Wat mij betreft een aanrader!


Giftige communicatie is o.a. verkrijgbaar bij Managementboek.nl. Expand noch de auteur van deze review ontvangen op enige wijze commissie over uw eventuele aankoop.

0 reactie(s) op “Giftige communicatie – boekbespreking”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.