Global Recruitment Conference: dag 3

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Dag drie, voor mij twee, van GRC. Wederom weer een zeer interessante dag. Discussies in de pauze: gesprekken over wat er gaat gebeuren in de toekomst. Uiteraard geïnspireerd door de ideeën die tijdens de verschillende interessante sessies werden geopperd.

Summary

Het hoogtepunt van de GRC was voor mij het volgende. Een visie die
misschien bekend is, maar als hij dat is, nog niet genoeg wordt uitgedragen.

The primairy goal of recruitment is…

De eerste vraag van Kevin Wheeler. Wat is het doel van recruitment? Uit de zaal komen verschillende antwoorden:

  • Recruiting the best talent for your organization
  • Ensuring the pipeline

Kevin geeft ook zijn definitie:
Een relatie met een competente kandidaat die bereid is in te stappen wanneer dat nodig is.
Waarbij ik enige vertaal vrijheden heb genomen (step forward). Alan Whitford maakt hier, zeer terecht, de observatie dat deze visie vanuit de kandidaat wordt geformuleerd: die staat centraal en niet de behoefte/pipeline/etc van de organisatie.

In de zaal reageert iemand dat het binden van kandidaten belangrijker is, dat je social networks moet gebruiken, etc. Kevin reageert: dat moet je allemaal doen, maar je doet het om dit doel te bereiken: dat als je een kandidaat nodig hebt, deze bereid is om voor je te komen werken.

Kandidaat heeft keuze

Bovenstaande visie wordt verder gegrond in een ander deel van Kevins verhaal. Namelijk dat kandidaten keuze hebben. Veel organisaties vragen zich nog af of/hoe/wanneer ze in moeten stappen in zaken als web2.0, in initiatieven die kandidaten ruimte en keuze bieden. Organisaties die zich dat afvragen zijn laat: kandidaten hebben die keuze al. Er zijn al organisaties die keuze bieden, ruimte geven. Wat moeten bedrijven dus doen?

Keuze faciliteren

Organisaties die succesvol willen zijn in het werven van nieuw personeel moeten de keuze faciliteren. Paternalistisch gedrag is achterhaald, generatie Y weet wat zij wil en zal compromissen sluiten om het te krijgen. Maar ze krijgen wat ze willen.

Een voorbeeld om dit concreter te maken. Een gen Yer wil graag
uitdaging in zijn werk. Als hij daarvoor iets anders in moet leveren, bijvoorbeeld vrije tijd, dan so be it. Eenzelfde voorbeeld kan worden gegeven met thuiswerken, promotie, salaris. Iedereen heeft een ander eisenpakket. De uitdaging zit hem niet in het bieden van alle mogelijkheden, maar in het bieden van flexibiliteit die een werknemer in staat stelt zélf zijn voorkeuren zo goed mogelijk na te streven.

Kortom

Wederom een zeer inspirerende dag. Met weken aan bloginspiratie. Wat staat er te gebeuren? Wat zijn de belangrijkste trends? Waar moeten recruiters zich op concentreren?

0 reactie(s) op “Global Recruitment Conference: dag 3”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.