Heb je even voor me? Opzegging van een medewerker

06/06/2017 Leestijd: 2 minuten

Het moment dat een medewerker van je de vraag stelt: “Heb je even voor me?”. Dat moment. In deze tijden levert dat al snel een knoop in je maag op. Zeker als het een iemand betreft uit je kernteam. Deze beroemde vraag is namelijk vaak een inleiding van een opzegging. Au!

Opzegging van een medewerker

Als werkgever wil je niet je (beste) medewerker verliezen. Je wilt niet dat kennis en ervaring de deur uitwandelt en als het tegenzit je concurrent gaat versterken. Niets menselijks is ons vreemd. Het is echter wel de trend van nu: uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse medewerkers wil wisselen van werkgever. Daar schuilt uiteraard een gevaar in.

Zeker als het een omgeving betreft met kenniswerkers. Vaardigheden kun je nog wel opnieuw binnenhalen, maar kennis moeten nieuwe medewerkers vaak helemaal opnieuw opdoen. Als er iemand weggaat, doe je eigenlijk steeds een stapje achteruit, voordat je weer een stapje vooruit kan gaan. Je raakt steeds opnieuw een stukje bedrijfsgeheugen kwijt. Dat vraagt tijd om opnieuw te worden opgebouwd.

Kennis behouden na vertrek medewerker

Hoe behoud je de kennis? Is dan de vraag. Pak deze vraag strategisch aan. Hang het niet enkel op aan de mensen zelf, zoals we vooral gewend zijn te doen. Maar denk eens aan het maken van een risicoanalyse van bepaalde mensen die cruciale informatie hebben. En als je de sleutelfiguren hebt geïdentificeerd die écht veel kennis hebben, organiseer dan sessies voor kennisdeling. Dat kan heel informeel, maar doe het wel.

Offboarding

Daarnaast is er tegenwoordig veel aandacht voor onboarding. Maar hoe zit het met offboarding? Ook dát is belangrijk om zorgvuldig te doen! Vraag jezelf af: welke kennis neemt iemand mee, en hoe kan ik die overdracht goed organiseren?

Tot slot: veel kennis staat momenteel in Word-documentjes en mailboxen. Maar hoe duurzaam is dat? Als iemand weggaat, ben je die kennis vaak gewoon kwijt. Zorg ervoor dat je goede software aanschaft waar die informatie gewoon op blíjft staan, ook wanneer iemand weggaat.

Voorkom de knoop in je maag door nu al in actie te komen en de kennisdeling te organiseren. Want, die opzegmomenten zullen komen. Aan de andere kant kun je ook een appel doen op het commitment van de medewerker door dit bespreekbaar te maken. Kortom, wees niet reactief en vraag zelf eens aan je medewerker: heb je even voor me?

0 reactie(s) op “Heb je even voor me? Opzegging van een medewerker”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.