Het geven van feedback: zo doet u dat!

10/03/2009 Leestijd: 2 minuten

Vindt u het ook zo moeilijk om op een goede manier tegen een collega te zeggen dat zijn gedrag of houding u irriteert? Hoe reageert uzelf als iemand commentaar op uw handelen heeft? Bij kritiek schieten we massaal in de verdediging, putten ons uit in excuses. Of we worden boos of opstandig, wellicht zelfs gekwetst. Feedback geven is voor veel mensen dan ook lastig. Maar als u nooit commentaar geeft, verandert er ook niets en houdt u dingen in stand.

Goede feedback wordt altijd vanuit de ik-vorm geformuleerd. Elke zin begint met het woord ík’ en niet mij ‘jij’. Het geven van feedback verloopt in een vaste volgorde:

‘Ik zie…..’    (u beschrijft eerst het objectief waarneembare       gedrag);
‘Ik voel….’    (u geeft aan hoe u zich daarover voelt);
‘Ik zou graag willen dat…..’  (waarmee u aangeeft wat het gewenst gedrag is)

Voorbeeld:
Zo moet het niet: Jij komt steeds te laat, Dat kun je niet maken. Je moet op tijd komen
Beter is: Ik zie dat je alweer te laat bent. Ik heb daar last van, want daardoor komt het werk niet af. Begrijp je dat?

Spelregels:
De gever

  1. Zeg wat u feitelijk opmerkt, zonder oordelen en zonder interpretaties.
  2. Richt feedback op gedrag of prestaties, niet op de persoon, dienst karakter of lichamelijke kenmerken. Beperk u tot wat de ander kan veranderen.
  3. Blijf bij het hier-en-nu: geen oude koeien!
  4. Timing: is de gelegenheid gunstig? Zet u de ander niet voor gek?
  5. Overvoer de ontvanger niet. Beperk u tot het belangrijkste.
  6. Geeft het effect aan, dat de ander op u heeft. Doorgaans is dat genoeg, en zeker beter de ander advies geven over wat hij had moeten doen.
  7. Houd rekening met de ontvanger: kan hij iets aanvangen met wat u zegt?
  8. Geef ook positieve feedback.
  9. Ga altijd na of de ander uw feedback begrepen heeft.

De ontvanger

  1. Zie feedback als een kans om te leren en niet als aanval.
  2. Verdedig niet en leg niet uit.
  3. Vraag verduidelijking over wat u niet begrijpt.
  4. Bedank de feedbackgever voor zijn moeite.
  5. Beoordeel de feedback
  6. Doe iets met de feedback

Lezen
Marieta Koopmans heeft een boek geschreven over het geven en ontvangen van feedback:

Te bestellen via Bruna.nl.

0 reactie(s) op “Het geven van feedback: zo doet u dat!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *