HNW: hype of oplossing?

29/03/2009 Leestijd: 2 minuten

Jaren geleden, toen de oplossing van het Nederlandse fileprobleem werd verlegd van uitbreiding van het wegennet naar flexibelere werktijden, werd Het Nieuwe Werken geïntroduceerd. HNW werd gebracht als flexibeler werken naar tijd en plaats. Weg met de vaste werkplekken bij elkaar in 1 bedrijfseigen kantoorgebouw en weg met de regel ‘allemaal om half 9 beginnen en om 5 uur klaar’.

HNW bleek niet alleen ‘flexibeler werken naar tijd en plaats’ te behelzen, maar ook flexibiliteit in de aansturing, coördinatie en ontwikkeling van medewerkers te behoeven. Dit proces werd versneld en vergemakkelijkt door de verbetering en komst van middelen als laptop, draadloos internet, tablets; je hebt je werk overal en altijd bij je en je kunt overal inloggen en werken. Het leek het einde te worden van de organisaties waar start-, pauze- en eindtijden door een zoemer kenbaar worden gemaakt. En waar ongeveer 5 minuten na het gaan van de zoemer die einde werktijd betekent, de parkeerplaats leeg is en iedereen zich tegelijk op de weg begeeft naar huis.

Als HR Professionals zijn we aan de slag gegaan met adviseren over hoe HNW in onze eigen organisatie in te voeren; we adviseren over nieuwe competenties van medewerkers en leidinggevenden; we begeleiden de managers in hoe om te gaan met HNW en hoe hun managementskills te verbeteren naar deze nieuwe organisatiewerkwijze. En nu we enigszins gewend zijn aan de term HNW (als je als #HNW bekend bent, is tegenwoordig duidelijk dat we er aan gewend zijn), blijkt dat we het vooral vertalen als ‘het recht op thuiswerken’. Daarnaast lijken de overduidelijke investeringen in uitbreiding van ons wegennet (ik hoef maar naar buiten te kijken en zie de bezigheden aan de verbreding van de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven) erop te wijzen dat dit, hoewel geaccepteerde, HNW niet de oplossing is voor ons fileprobleem.

Wat brengt HNW ons dan? Is het een hype? Of toch een oplossing, echter voor een ander probleem dan de files?

0 reactie(s) op “HNW: hype of oplossing?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *