Hoe duivels zijn de “Rode Duivels”? Eerste impressie over parallellen tussen voetbal en HRM

13/06/2016 Leestijd: 4 minuten

Een EK voetbal heeft een hoog HRM gehalte. Zelfwerkende teams staan vooral in de schijnwerpers op het EK. Het team moet er de volle 90 minuten staan om de optimale prestatie te leveren. Meer is er niet. De verzameling beste spelers is niet het meest kansrijk voor de titel, maar juist het beste team. Volgens Google doet het er meer toe hoe een team werkt, dan wie er in zit. Een middelmatig team dat elkaar weet te vinden brengt meer dan een losse verzameling toppers en vedetten. Volgens google zijn de volgende voorwaarden noodzakelijk voor succes:

  • Teams moeten geloven dat hun gezamenlijk werk belangrijk is.
  • Teamleden moeten persoonlijk betekenisvol kunnen zijn binnen het team.
  • Er moet sprake zijn van duidelijke teamdoelstellingen en afgebakende rollen.
  • Er moet onderling vertrouwen zijn, teamleden moeten op elkaar kunnen rekenen.
  • Teamleden hebben psychologische veiligheid nodig om risico’s te kunnen nemen en fouten te kunnen maken zonder dat deze afgestraft worden of bestempeld worden als dom of naïef.

Vandaag is het onderwerp het geloof van een team dat hun teamwerk belangrijk is. Het lijdend voorwerp is de Belgische nationale voetbalploeg, de “Rode Duivels”. Zeker nu het Nederlands elftal eventjes een pas op de plaats maakt, dan wel een stap terug zet, verdienen onze zuiderburen een rol in de schijnwerpers. Forza Belgica.

Identificatie met je team en reputatie
Teams op het werk en teams in het voetbal hebben veel gemeen. Bijvoorbeeld het feit dat de mate waarin de teamleden hun teamwerk belangrijk vinden bijdraagt aan het succes. De perceptie van belangrijk teamwerk heeft niet alleen te maken met de impact van de beoogde resultaten, zoals bijvoorbeeld EK meister worden in 2016. Belangrijkheid van teams heeft vooral ook te maken met de kracht van de teamcultuur. Hoe trots ben je om onderdeel uit te maken van een team dat zelfsturend digitaal processen inricht en ontwikkelt? Of vind je het stoerder om met een leeuw op de borst volle stadions in vervoering te brengen? De vraag is eigenlijk: in welke mate kun je je identificeren met de cultuur, de normen en waarden van je team? Voel je je als teamlid aangetrokken tot de digitale innoveerders of de duivelse helden? Tja, en dat is wel bijzonder, is het niet? Wie wil zich identificeren met duivels om belangrijk gevonden te worden? Welke reputatie hoort daar eigenlijk bij?

Wat kunnen we als vakgebied leren van voetbalclubs? Identificatie met de doelen? Teamwerk?

Geloven in het belang van “Rode Duivels”
Sport is emotie. Daarom gebruiken veel sportteams dieren als symbolen en logo’s. De leeuw van het Nederlandse voetbalteam, de haan van Frankrijk, dolfijnen bij watersport en de tijgers en springboks bij honkbal. De specifieke kracht van het dier wordt ingezet om het teamimago te versterken en de reputatie op de kaart te zetten. Andere begrippen die bijdragen aan reputatie zijn het avondje NAC en het legioen van Feijenoord. Beelden die het authentieke imago van het team of de club versterken. Bij “de Rode Duivels” is dit lastig voor te stellen. Belgen zijn over het algemeen zachtaardig in de omgang, missen als team vaak de duivelse killersmentaliteit om prijzen te pakken, geloven in Manneke Pis, en hebben de zachtste g die er te vinden is. Identificatie met “Rode Duivels” lijkt dan op alle fronten een mismatch.

Wat HR kan leren van de “Rode Duivels”: een authentiek merk werkt
Toch past de terminologie van de “Rode Duivels” perfect bij de liederlijke levensstijl en de humor van de Belgen. Humor die vaak gericht is op zelfspot en absurde vergelijkingen. Humor die je terugziet in typische Belgische reclamespots en zelfs op verkeersborden. De naam “Rode Duivels” past prima in dit plaatje. En dat kan HR leren van de Belgen. Geloven in een team begint met een sterk wij gevoel. Geef het team een naam die uiting geeft aan een authentieke beleving die herkenbaar is.
Met het merk “Rode Duivels”, dat al ruim honderd jaar bestaat, omarmen de Belgen in ieder geval een wezenlijk onderdeel van hun volksaard. En daar zit deze duivelse oerkracht en trots in. Een imago met een kwinkslag.

0 reactie(s) op “Hoe duivels zijn de “Rode Duivels”? Eerste impressie over parallellen tussen voetbal en HRM”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.