Hoe effectief is het adverteren in dagbladen?

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Nieuwe media, oude media, media 2.0. Binnen de recruitmentwereld wordt er dagelijks over gesproken. Maar wat werkt nog wel? Welke media leveren nu meer lange termijn effecten op? En wat is nu goed voor respons op de korte termijn?

Vragen die ik mezelf natuurlijk ook dagelijks stel. Vragen die ik uit eigen ervaring slechts voor een deel kan beantwoorden. Maar er blijven nog genoeg vragen over waar ik de antwoorden niet op weet. Kortom tijd om op dit weblog ervaringen te delen. Daar worden we allemaal wijzer van. Ik wil in deze en in de komende posts steeds 1 mediavorm bespreken. Vandaag heb ik gekozen voor de effectiviteit van dagbladen (personeelsadvertenties in een regionaal of landelijk dagblad).

70 % minder respons!

Ik start met een quote in de Adformatie van Paul van Dam (Ebbinge & Company) tijdens een bijeenkomst van MWG over de veranderende dagbladen markt. Hij stelt dat de afgelopen 5 jaar de respons op personeelsadvertenties met 70% is gedaald. Ieder jaar daalt de repons met 15% terwijl de tarieven omhoog gaan.

Is het werkelijk zo slecht gesteld met de respons op personeelsadvertenties?

Uit eigen ervaring: recent voor aantrekkelijke werkgever een advertentie in de Telegraaf geplaatst. Betreft de werving van Accountmanagers. Volledig in kleur! 35 reacties kregen we binnen (via email, telefoon) waar een directe link te leggen was tussen het zien van de advertentie en de reactie. Slechts 11 kandidaten voldeden aan het profiel. Uiteindelijk heeft het 1 aanstelling opgeleverd. Dus niet meer de 100 reacties van weleer (3-4 jaar geleden). In zoverre deel ik de mening van Paul van Dam. Andere case: personeelsadvertentie voor een filiaalmanager van een bekend bedrijf in een regionaal dagblad (met steunkleur). Slechts 11 reacties, 2 kandidaten voldeden aan het profiel, geen van de kandidaten haalden de eindstreep.

Mijn conclusie:

Personeelsadvertenties in dagbladen leveren gewoonweg minder respons op. Mijn ervaring is dat het afwijspercentage bij dagbladen hoger ligt dan bij bijvoorbeeld jobboards. Zet ik dagbladen dan niet meer in? Veel selectiever dan voorheen. Regionale dagbladen gebruik ik bijvoorbeeld minder. Alleen bij aansprekende bedrijven met een hoge regionale bekendheid leveren de dagbladen een extra bijdrage op de inzet van internet. Landelijke dagbladen dragen naar mijn ervaring nog wel steeds hun steentje bij (wel minder dan voorheen). Maar dan wel een advertentie in kleur en in een opvallend formaat. Dus tegen aanzienlijk hogere kosten. Maar dan heb ik in ieder geval nog enige zekerheid dat het extra respons oplevert.

0 reactie(s) op “Hoe effectief is het adverteren in dagbladen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *