Hoe HR kan blijven vernieuwen in een snel veranderende wereld

24/12/2016 Leestijd: 3 minuten

15 november was het congres ‘Anders Werken’ in het Van der Valk hotel in Breukelen. Nadat ik me door de zwaarste file van het jaar (tot dan toe) geremd had, eindelijk met de nodige vertraging aangekomen.

De opening werd gedaan door dagvoorzitter Jeroen Busscher met als thema ‘De kracht van sociale infectie’. Jeroen heeft het over de manager die aan sociale chantage doet. Iedere nieuwe medewerker moet worden ingewerkt, en moet het werk vooral doen ‘zoals het altijd is gegaan’. Wordt dit niet gedaan? Dan wordt er gebruik gemaakt van sociale chantage, waarbij hij een legio voorbeelden geeft. Vervolgens heeft Jeroen het over ‘sneezers’, dit zijn mensen die dingen anders doen, op een aanstekelijke manier. Bijvoorbeeld een basisschoolleraar die vernieuwende ideeën heeft die werken, je zal zien dat dit wordt overgenomen vanuit intrinsieke motivatie. Niet vanuit de sociale chantage waarbij een baas zegt: ‘Zo gaan we het doen!’.

Workshop anders omgaan met loopbaanbeleid
Richard Jongsma gaf een interessante workshop over demotie. Hij begint met het benoemen van zeven taboeredenen. Hij geeft een aantal opties hoe je naar demotie kunt kijken en koppelt dit aan salarisontwikkeling. Hij stelt de vraag of het woord demotie niet een andere naam zou moeten krijgen. Hij bepleit dat organisaties demotie veel meer bespreekbaar moeten maken en dat het op die manier ook meer maatschappelijk geaccepteerd wordt. Voor ons als Expand zit de uitdaging er in om goed door te vragen bij niet voor de hand liggende loopbaankeuzes. Richard brengt zijn verhaal duidelijk en weet zijn publiek de hele tijd te boeien.

Workshop anders managen
CGI begint met de vraag in het publiek wie er wel eens thuiswerkt, meer dan de helft van de handen gaat omhoog. Bij CGI is dat niet het geval, thuiswerken hoort niet bij de mogelijkheden. CGI gelooft in het menselijke contact, en dat het belangrijk is om elkaar te zien. Henk Zeilstra stelt de vraag of mensen wel zo zelfsturend zijn als de literatuur suggereert.
CGI leidt mensen op en vervolgens detacheert het hen naar opdrachtgevers. Werknemers verliezen vervolgens de connectie met CGI, en voelen zich veel meer verbonden met de opdrachtgever. Hoe kun je daar nu goed mee omgaan? De heer Zeilstra geeft een aantal voorbeelden zoals een speciale landingsplaats voor graduate joiners, waar de naam joiners al meteen opvalt. Werknemers zijn members van de organisatie, geen ‘werklui’.

Workshop anders organiseren
In deze workshop nam Benno Schildkamp van Food Connect ons mee in zijn organisatie. Op grappige wijze en met geestige anekdotes maakt Benno de vergelijking van zijn organisatie met voetbal en zijn organisatiestructuur met een voetbalstadion. Zijn teamsamenstelling doet hij ook op een manier waar Louis van Gaal zijn vingers bij af zou likken. Met zijn manier van organiseren krijgt hij veel exposure, zou het ook passen in uw organisatie?

Workshop anders organiseren
Maarten van Beek – HR directeur van ING presenteert hoe zijn organisatie verandert naar een organisatie die veel meer IT gedreven is. In plaats van een traditionele bank wil ING zijn klanten een ‘omnichannel’ ervaring geven. Met een driedimensionale matrix structuur, met kleine teams die tribes worden genoemd en leden van die kleine teams die samen weer een team vormen (volgt u het nog?) voor andere taken. Complimenten voor de heer van Beek hoe hij in eenvoudige wijze uitlegt hoe ING zijn structuur verandert. Het lijkt ingewikkeld, maar het is in vrij eenvoudig. En zo blijkt, die eenvoud werkt.

Kortom
Het was een zeer interessante dag waar ik vanuit verschillende invalshoeken heb kunnen zien hoe bedrijven hun werk anders organiseren. Van meer data gedreven bij Mario Kortman van Waternet tot veel meer mensgericht bij Benno Schildkamp. Waar ligt de focus bij uw bedrijf?

0 reactie(s) op “Hoe HR kan blijven vernieuwen in een snel veranderende wereld”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.