Hoe leer je innoveren?

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Laat ik het gewoonlijke introductieverhaal over de waarde van innoveren overslaan. Ik denk dat iedereen wel overtuigd is van het nut van innovatie: een voorsprong op de concurrent. Het grote probleem van innovatie is dat veel mensen de mening is toegedaan dat je innovatie niet kunt sturen. Je kunt geen ‘inspiratievol’ moment forceren, het komt, of het komt niet. Wel kun je een omgeving scheppen waarin deze momenten meer kansen krijgen. Vandaag wil ik die visie niet per se onderuit halen. Wel wil ik een balletje opgooien hoe je dit precies kunt doen. En dat zal gebeuren op een zeer levendige manier, een youtube video.

Maar eerst: ere wie ere toekomst. Ik kwam deze video tegen op een blog dat ik met veel plezier bijhoudt: innovatief organiseren. Hier is ook meteen de video te aanschouwen. Regelmatig roep ik dat het goed is om ook buiten direct vakgebonden literatuur te kijken als je ideeën zoekt en dit is daar een zeer goed voorbeeld van.

Achtergrondinformatie
De video is van Tom Peters, een Amerikaan die schrijft over management en het meest bekend is om zijn boek ‘In search for excellence’. In de video is hij erg duidelijk. Innovatie is makkelijk. De bron van informatie is geweldig gevonden: ontevreden klanten, “Off the scope competitors”, “Rogue employees” en “Fringe suppliers”. En daarna volgt een stukje dat ik moet citeren, simpelweg omdat het briljant geformuleerd is:

I hate benchmarking. Benchmarking is stupid. Why is it stupid? Because we pick the current industry leader and then we launch a five year program, all of which is to be as good as who was best five years ago, five years from now”.

He shoots… and scores?
De eerlijkheid gebied me te erkennen dat ik nooit op deze manier heb stilgestaan bij benchmarking. Wellicht zijn de twee keer 5 jaar overdreven (behalve bij de overheid?), maar het feit dat je in de toekomst iets gaat doen dat in het verleden voor een ander bedrijf werkte maakt wel duidelijk dat je hoe dan ook niet origineel zult zijn. Duidelijk een dooddoener voor innovatie. Hoewel misschien in sommige gevallen succesvol en in veel gevallen een safe bet, lijkt dit toch niet de manier waarop echte innovatie geboren wordt.

Peters gaat verder in de video met een citaat van Seth Godin. De meest opvallende zinnen zijn “You can not be remarkable by following someone else who is remarkable” en, over enkele erg succesvolle bedrijven: “The thing that all these companies have in common is that they have nothing in common”.

Innovatie voor HR
De levenslessen die we hier uit kunnen trekken zijn duidelijk. HR is een primaire bron van contact met ontevreden derden in de omgeving van een bedrijf. Denk aan ontevreden sollicitanten, die hebben ongetwijfeld goede ideeën hoe het wervingsproces beter kan. Denk aan ontevreden medewerkers die hun ontslagnemen. Hou een exitgesprek! De expertise van HR ligt in de omgang met het aanwezige personeelsbestand. HR houdt zich bezig met de organisatiecultuur en met het verzuim. Daar zitten precies de mensen die danwel ziek zijn, danwel ongemotiveerd, omdat ze iets in de organisatie anders willen zien. En daar wordt op innovatieforganiseren een sterk idee over gegeven: analyseer de negatieve feedback die je binnenkrijgt en doe daar iets mee.

Als we HR strategisch op de kaart willen zetten, dan is een sleutelrol in het innovatieproces een goede eerste stap. Wie is er voor?

0 reactie(s) op “Hoe leer je innoveren?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *