Hoe zorg je dat werknemers zich steeds opnieuw uitvinden?

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Het gevaar van iedere werknemer: stilstand. Dat je niets nieuws meer ziet in een baan, is voor veel mensen de nekslag voor werkplezier. In dit artikel wil ik kijken naar wat voor omgevingsfactoren een werknemer triggeren om zichzelf opnieuw uit te vinden. Denk met me mee: ideeën als deze komen in samenwerking tot stand.

Je wilt dat een werknemer in staat is zich opnieuw uit te vinden!

In dit artikel zit de aanname dat bedrijven behoefte hebben aan werknemers die uit zichzelf met nieuwe ideeën komen. Wil je dat niet, lees dan vooral niet verder. Ik spreek van ‘zichzelf’ opnieuw uitvinden, omdat deze omschrijving de werknemer een actieve rol geeft, omdat er iets uitgevonden wordt en omdat de basis voor verandering en vernieuwing in de werknemer zelf zit. Dat de vernieuwing in de werknemer zit is belangrijk, een idee ontstaat altijd in 1 persoon, lees bijvoorbeeld Takeuchi en Nonaka, hier is een aardige samenvatting. Hiermee is meteen duidelijk waarom werknemers een actieve rol hebben in de innovatie. Tot slot, die vernieuwing, dat is een belangrijk doel in iedere organisatie, of het nu een besparing of een nieuw product betreft. Hiermee is duidelijk wat voor handelingsoutput van de werknemer gewenst is. Laten we nu kjiken naar de omgevingsfactoren die dit gedrag het beste tot stand brengen.

Tevredenheid of betrokkenheid?

Ik maak een tegenstelling van deze begrippen, omdat de onderliggende gedachte voor een organisatie enorm verschilt. Als het doel is om een werknemer tevreden te houden, dan wordt de minimale hoeveelheid moeite gedaan waarmee de werknemer tevreden is. Wordt er echter gestreefd naar een betrokken werknemer, dan zal de organisatie moeten denken in termen van wat het prettigste is voor de werknemer, met andere woorden wat er voor zorgt dat de werknemer niet alleen tevreden is, maar ook blij is dat hij voor zijn organisatie werkt.

Die betrokkenheid, dat is een eerste stap naar innovatie. Pas als de werknemer een mindset heeft waar hij zelf actief bereid is op zoek te gaan naar verbeteringen in de organisatie, zal hij de gewenste (creatieve) input leveren.

Intrinsieke motivatie versus extrinsieke motivatie

Hoewel, dat is slechts een kant van de munt. Ik heb het nu over intrinsieke motivatie, die ontstaat door omgevingsfactoren. Er bestaat ook zoiets als extrinsieke motivatie. Een goed praktijkvoorbeeld van dit laatste is Corus, waar werknemers verbetervoorstellen in kunnen dienen en waar geaccepteerde verbetervoorstellen de werknemer een deel van de besparing als bonus opleveren. De bonus wordt berekent via een formule, zodat de bonus inzichtelijk wordt en de werknemers zich rechtvaardig behandeld voelen.

Consensus over de soort motivatie

Naar ik begrijp geven de meeste directeuren de voorkeur aan intrinsieke motivatie. Het feit dat de ideeën voortkomen uit de werknemer zelf – en niet aan iets externs zorgt voor een prettige manier van werken. Extrinsieke motivatie is overigens en uiteraard niet beperkt tot financiële beloningen, ook schouderklopjes en aanmoedigingen kunnen een grote rol spelen. En als het goed is, zijn die aanwezig in iedere organisatie.

Dus, het begin van vernieuwing is…

Vernieuwing begint bij (in!) een werknemer die betrokken is bij de organisatie. Die betrokkenheid ontstaat door een voor de werknemer wenselijke omgeving. En die omgeving bestaat uit verschillende stimulie (intrinsiek en extrinsiek), de rol van de werkgever is om deze stimuli zo aan te passen dat ze voor de werknemer optimaal zijn. Dat betekent niet: zoveel mogelijk beloning geven, maar zo belonen dat het relevant is voor de werknemer.

Dit is, in abstractie, de basis om werknemers zich opnieuw uit te laten vinden. Uiteraard helpt het ook om een fysiek interessante omgeving (kleur, ruimte) te hebben, om inspirerende collega’s te hebben en dus voldoende diversiteit. Hoe kun je je personeel nog meer helpen om zich opnieuw uit te vinden?

0 reactie(s) op “Hoe zorg je dat werknemers zich steeds opnieuw uitvinden?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.