HR doelen in 2011, wat gaan we doen?

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

In januari publiceren veel mensen een lijst van doelen die ze willen bereiken in het nieuwe jaar. Het leek me leuk en erg interessant om eens te inventariseren wat we als vakgebied moeten bereiken in het nieuwe jaar. Zo’n inventarisatie maakt het makkelijker om als groep iets te bereiken. En het geeft meteen een beeld van waar we als vakgebied staan tegenover andere vakgebieden. En wat (mogelijk) de heersende opvatting over ons vakgebied is. Dus, hieronder enkele dingen waarvan ik denk dat we ze dit jaar moeten bereiken. Voelt u zich vrij de lijst verder aan te vullen.

1. Social media: wat is dat?

Social media is erg groot geworden en we kunnen er niet meer omheen. Toch zijn er nog relatief weinig bedrijven die echt hun weg weten in de social media wereld. Dat er op recruitmentvlak nog het nodige te winnen valt is redelijk bekend. Maar social media biedt veel meer HR mogelijkheden. Wat te denken van het ontwikkelen of sturen van bedrijfscultuur door de sociale aspecten van de organisatie meer aandacht te geven? Of de organisatie door laten groeien tot een community: een groep mensen die niet alleen samen werkt, maar ook samen betrokken is. Betrokken bij een door de HRM’er te selecteren onderwerp. Dat kan alles zijn: van een goed doel tot een vakinhoudelijk onderwerp. Ja, qua social media valt er nog een hoop te winnen. En 2011 is een goed moment om daarmee te beginnen.

Bewijs de waarde van HR

Er wordt met enige regelmaat gevraagd naar de waarde van HR. Zo kunnen lijnmanagers beter de sollicitatiegesprekken doen, want zij gaan met de sollicitant werken. En de personeelsadministratie wordt geoutsourcet, of helemaal geautomatiseerd. Waar ligt dan de toegevoegde waarde van HR? Als we willen dat men overtuigd is van onze toegevoegde waarde, dan zullen we die waarde zichtbaar moeten maken. En wellicht een helder idee moeten ontwikkelen van waar die waarde precies ligt.

De organisatie flexibiliseren

In het kader van voorgaande: een van onze taken is om de organisatie flexibel(er) te maken. Er blijven talloze veranderingen plaatsvinden en de organisatie moet daar op in kunnen spelen. Zowel in het personeelsbestand, als in de attitude van de werknemers. Deze twee factoren zullen met elkaar samenhangen en het is aan HR om te zorgen dat beide zo flexibel mogelijk zullen zijn.
Bonuspunten voor wie een manier vindt om die flexibiliteit te combineren met een social media strategie. Toegegeven, de link naar recruitment is snel gelegd. De link naar een flexibele houding tegenover verandering is moeilijker.

Maar dat is niet alles…

Wat moeten we nog meer bereiken als vakgebied? In 2011? Of zijn er andere doelen die op een nog langere termijn spelen?

0 reactie(s) op “HR doelen in 2011, wat gaan we doen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.