HR en Kwaliteit

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Iedere organisatie (in het bedrijfsleven) streeft er naar om zo optimaal mogelijk te presteren. Om optimaal te kunnen presteren dienen de werkprocessen zo efficiënt mogelijk te zijn ingericht om zo de foutkans te minimaliseren. Dit lijkt met name de taak van de kwaliteitsafdeling. In diverse bedrijven, met name productiebedrijven, wordt gewerkt aan continue verbeteren, veelal naar het voorbeeld van het Toyota productiesysteem, jaren geleden ontwikkeld door Deming, en ook gebaseerd op de Deming Cirkel.

Daarnaast wordt ook het Kayzen, verbeteren door middel van steeds kleine stappen, meer en meer gebruikt.

Deze methodieken kunnen echter alleen maar goed functioneren als de medewerkers optimaal meewerken. En dat kan alleen maar als de mensen betrokken zijn bij het bedrijf, het product en hun functie. Ook een goed kwaliteitssysteem kan niet functioneren zonder een goed personeelsbeleid. En het gebeurt maar al te vaak dat de kwaliteitsfunctionarissen druk zijn met allerlei systemen die juist demotiverend werken. De bureaucratie rond ISO 900X, de statistiek rond Six Sigma, de kretologie rond andere kwaliteitssystemen.

In een organisatie die optimaal zal willen functioneren is een goed kwaliteitssysteem noodzakelijk, echter, het kan alleen maar functioneren als aan de basisvoorwaarde, een goed personeelsbeleid, is voldaan. De HR manager is ook hier de spil die door het implementeren van goed personeelsbeleid goed kwaliteitsbeleid mogelijk maakt. Dat wil wel zeggen dat de HR ook voor de kwaliteitsmanager een volwaardige gesprekspartner moet zijn  (en uiteraard ook omgekeerd).

Kwaliteit is niets meer dan het goed organiseren van de processen en deze processen ook borgen. Medewerkers zijn steeds de bepalende factor in een proces. Door gemotiveerde en betrokken medewerkers kunnen de procesverlieskosten worden beperkt of zelfs helemaal verdwijnen.

Uit onderzoek is gebleken dat tussen de 30 en 45% van de kosten van een bedrijf procesverlieskosten zijn, goed personeelsbeleid kan daarom een geweldige besparing opleveren, zeker als P en Q samen optrekken.

0 reactie(s) op “HR en Kwaliteit”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *