HR en naamsverwarring

31/07/2009 Leestijd: 3 minuten

Naamsverwarring wordt een van de topics voor HR in de komende jaren. Waarom? Omdat we graag informatie hebben over de kandidaten, bureaus en andere derden waar we mee werken. En die informatie halen we voor een groot deel van internet. Steeds meer mensen en bedrijven profileren zich zo sterk mogelijk op internet om te werken aan hun brand, te bouwen aan hun community. En om tot meer business te komen. Als gevolg daarvan wordt het belangrijker je te onderscheiden. Maar hoe doe je dat als je een naamgenoot hebt? Hoe weet een recruiter welke Jan Jansen jij bent? En wat onderneem je allemaal ten aanzien van je vindbaarheid?

Voorbeeld: Jos Collignon

Zonder voorbeeld blijft mijn punt te abstract. Een mooi voorbeeld is Jos Collignon, nee, niet de cartoonist van de Volkskrant, de andere. Mijn punt zal meteen duidelijk zijn: stel u bent de naamgenoot van een bekende cartoonist. Wanneer bijvoorbeeld een recruiter uw naam intypt in Google, dan zal de cartoonist vrijwel alle posities bekleden. Het resultaat? Of een vertekend beeld bij de recruiter, of geen beeld. En beide resultaten zijn nadelig. Het zou beter zijn wanneer er wél direct informatie over u te vinden is. Bijvoorbeeld waar u heeft gewerkt, wat u heeft geschreven, wat u interessant vindt.

IKKI’s Marco van Hurne is op dit moment bezig met een campagne op ‘de andere’ Jos Collignon hoger in Google te krijgen (http://tinyurl.com/l34tm6). Een behoorlijke uitdaging, maar sinds vandaag staat Jos al op de vijfde plaats in Google.

Naamsverwarring beperkt zich echter niet tot personen. Ook bedrijven kunnen hier de nodige problemen ondervinden. Zo bestaan er websites als ExpandOnline en expand.com.

Toekomstige stappen

Hopelijk is nu duidelijk waarom naamsverwarring een belangrijk topic wordt. Er ontstaat steeds meer vraag naar informatie over personen en bedrijven. En in reactie daarop willen deze personen en bedrijven zich zo duidelijk mogelijk profileren. Hier kan de nodige verwarring ontstaan en het is in ons aller interesse om die verwarring te voorkomen. Wat gaan we dus doen?

Een eerste strategie is om ‘de strijd aan te gaan’, zoals Marco voor Jos doet. Er wordt nu geconcurreerd over de top 10 zoekresultaten ‘Jos Collignon’.  Om dit doel te bereiken moet je veel ‘link builden’, op blogs reageren, zelf bloggen. En het allermoeilijkste: de goede domeinnamen hebben. Dus bijvoorbeeld joscollignon.nl, .com en www.hyves.nl/joscollignon, noem maar op. En dat is moeilijk, want van elk van deze links kan er maar één zijn.

Een tweede strategie is om een naam te vinden die uniek is. Zo zou Jos bijvoorbeeld doopnamen kunnen hebben. Dan is hij bijvoorbeeld de enige ‘Jos K(arel) collignon’. Op deze manier hoef je de strijd niet aan te gaan en kun je aan je beoogde merk en Google-score bouwen zonder dat er verwarring kan ontstaan. Ook wordt het veel makkelijker om de beoogde domeinnamen te registreren. Het grote nadeel van deze strategie is dat men zoekopdrachten het liefst zo simpel mogelijk maakt. Als een recruiter Jos zijn doopnaam/tussenletter vergeet, dan zal hij in Google toch “Jos Collignon”, dus zonder de K intypen.

Uitdagingen voor de toekomst

Het lijkt voor ons allen erg belangrijk om naamsverwarring te voorkomen. We willen niet onnodig concurreren om google plaatsen of merken, dat zijn uiteindelijk middelen, geen doelen. En dus zijn we gebaat bij een bewuste strategie. Een waar we elkaar niet in de weg hoeven zitten. Het is nog de vraag hoe we dat gaan doen. Wellicht is een goede eerste stap om eens met naamgenoten te communiceren over wat zij online doen. En zo te kijken of er geen gezamenlijke oplossing gevonden kan worden.

0 reactie(s) op “HR en naamsverwarring”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.