HRM at the core of business

27/09/2007 Leestijd: 2 minuten

Veel bedrijven maken zich druk over hun kernactiviteiten, de core business. Over de vraag welke kernactiviteiten het bedrijf of de organisatie heeft, wordt vaak en langdurig vergaderd. Maar wordt er ook wel veel aandacht besteedt aan de kern van de activiteiten? De kern van ieder bedrijf, van iedere organisatie, zijn de mensen die er werken. Juist daarmee kan een bedrijf zich onderscheiden van andere bedrijven.

Parallel aan de vraag wat de kern activiteit is van de organisatie moet steeds de vraag worden gesteld welke mensen, welke competenties, passen bij deze activiteiten. En zelfs de omgekeerde vraag dient te worden onderzocht, welke activiteiten passen het beste bij de mensen die we in huis hebben?

In sport is het al heel normaal. De strategie, de speelwijze, de tactiek van een ploeg wordt afgestemd op de spelers. Als een wielerploeg een goede sprinter heeft dan is de taktiek gericht op het winnen van massasprints in de Tour de France, niet op het behalen of winnen van de gele trui. VVV richt zich op lijfsbehoud en PSV richt zich op het winnen van het kampioenschap, maar niet op het winnen van de Champions League, al zou dat een aardige bijkomstigheid zijn.
Processen, produkten, diensten zijn allemaal zaken die snel kunnen worden gekopieerd. Een mens is uniek en kan het verschil maken met de concurrent. Dat kan gelden voor een CEO, maar ook voor een operator op de werkvloer. Dat kan gelden voor een HR manager, maar ook voor een receptioniste. Het vinden van exclusieve competenties bij medewerkers en daar de organisatie op aanpassen of het zoeken van medewerkers die het verschil maken tussen “gemiddeld” en “exclusief” zou voor ieder bedrijf, iedere organisatie een kernactivititeit moeten zijn.

De vraag: “zijn we een gemiddeld bedrijf of zijn we van wereldklasse” is een belangrijkere vraag dan de vraag wat de kern-activiteit is. Het verschil tussen wereldklasse en gemiddeld wordt gemaakt door mensen in alle lagen van de organisatie.

0 reactie(s) op “HRM at the core of business”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *