HRM at the core of business

27/09/2007 Leestijd: 2 minuten

Veel bedrijven maken zich druk over hun kernactiviteiten, de core business. Over de vraag welke kernactiviteiten het bedrijf of de organisatie heeft, wordt vaak en langdurig vergaderd. Maar wordt er ook wel veel aandacht besteedt aan de kern van de activiteiten? De kern van ieder bedrijf, van iedere organisatie, zijn de mensen die er werken. Juist daarmee kan een bedrijf zich onderscheiden van andere bedrijven.

Welke vragen moeten we stellen?

Naast de vraag wat de kern activiteit van de organisatie is, is het ook belangrijk om altijd de vraag te stellen welke mensen, welke competenties, passen bij deze activiteiten. En zelfs de omgekeerde vraag maakt verschil, welke activiteiten passen het beste bij de mensen die we in huis hebben?

Wat maakt een kernactiviteit?

In sport is het al heel normaal. De strategie, de speelwijze, de tactiek van een ploeg wordt afgestemd op de spelers. Als een wielerploeg een goede sprinter heeft dan is de taktiek gericht op het winnen van massasprints in de Tour de France, niet op het behalen of winnen van de gele trui. VVV richt zich op lijfsbehoud en PSV richt zich op het winnen van het kampioenschap, maar niet op het winnen van de Champions League, al zou dat een aardige bijkomstigheid zijn.

Processen, produkten en diensten zijn allemaal zaken die snel kunnen worden gekopieerd. Een mens is uniek en kan het verschil maken met de concurrent. Dat kan gelden voor een CEO, maar ook voor een operator op de werkvloer. Dat kan gelden voor een HR manager, maar ook voor een receptioniste. Het vinden van exclusieve competenties bij medewerkers en daar de organisatie op aanpassen of het zoeken van medewerkers die het verschil maken tussen “gemiddeld” en “exclusief” zou voor ieder bedrijf, iedere organisatie een kernactivititeit moeten zijn.

De vraag: “zijn we een gemiddeld bedrijf of zijn we van wereldklasse” is een belangrijkere vraag dan de vraag wat de kern-activiteit is. Mensen in alle lagen van de organisatie zijn degene die het verschil maken tussen wereldklasse en gemiddeld.

0 reactie(s) op “HRM at the core of business”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.