HRM: wat heb je te koop?

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

HRM wat heb je te koop (HRM wat heb je te koop.JPG)We zijn allemaal verkopers en werken op provisiebasis. We halen allemaal beloning en motivatie uit de mate waarin we erin slagen onszelf, onze ideeën, onze producten en diensten te verkopen aan anderen. Als ouders verkopen we normen en waarden aan onze kinderen. Als we dat met succes doen, groeien ze op tot evenwichtige, krachtige volwassenen. Leidinggevenden verkopen een koers, een resultaat, een visie.

Als HRM-er ben je ook verkoper. Maar wat verkoop je dan? Veel HRM-ers denken dat hun bestaansrecht zit in het ontwikkelen van beleid en het aanbieden van instrumenten. Mis. De waardepropositie van HRM zit in het verkopen van zorgeloosheid en geluk. De waardering die je krijgt in de organisatie (vaak af te lezen aan de rol die je binnen de organisatie mag bekleden), hangt af van je vermogen om deze ‘producten’ succesvol te verkopen. Laten we kijken naar deze twee ‘producten’:

Zorgeloosheid

Dit is het ‘product’ dat je verkoopt aan het management en directie. Je zorgt ervoor dat zij succesvol hun werk kunnen doen, met als resultaat een succesvolle organisatie met medewerkers die excelleren in hun werk. Het management en directie zijn meestal veel beter in het ondermijnen dan in het realiseren van de gewenste doelen zoals ondernemerschap, pro-activiteit en innovatie. Je bent dan de facilitator, de souffleur, de instrumentmaker, de luis in de pels en het geweten, alles met één doel: ontzorgen. Of het waarmaken, net hoe je het bekijkt.

Geluk

Dit is het ‘product’ dat je verkoopt aan medewerkers. Je zorgt ervoor dat medewerkers gelukkig en bevlogen kunnen werken. Je bent de talentscout, de loopbaanontwikkelaar, de coach en psycholoog, alles met één doel: het geluk van een ander.

Na de illusie van de maakbaarheid van het leven, van 24-uurs geluk en het werk als ultieme hobby, leven we nu in tijdperk van positieve rationaliteit. Laten we het de nieuwe maakbaarheid noemen, waarin het leven, geluk of werk voor 50% maakbaar zijn, en voor het overige geaccepteerd en verdragen dienen te worden. Als HRM-er werk je binnen de maakbare helft en verkoop je zorgeloosheid en geluk. Als er niets is verkocht, is er niets gebeurd.

0 reactie(s) op “HRM: wat heb je te koop?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *