Imago van bedrijven op de tocht door bloggende werknemers

12/06/2007 Leestijd: 1 minuten

Een recent onderzoek van het Engelse Croner wijst uit dat een derde van de Engelse bloggers wel eens informatie over hun werkgever, werkplek of collega’s plaatst op zijn of haar persoonlijke weblog. Deze informatie kan schadelijk zijn voor het imago van het bedrijf. Daarnaast riskeert een werknemer die gevoelige bedrijfsinformatie op zijn of haar weblog plaatst het risico om ontslagen te worden.

E-mail

Het probleem is volgens Gillian Downling, technisch consultant bij Croner, soortgelijk aan de begindagen van de e-mail. Mensen kregen onbeschofte, boze berichten die posters in een opwinding hadden verstuurd. Ze stonden op het moment van schrijven niet stil bij de impact ervan en de spijt kwam pas later. Hetzelfde fenomeen vindt op dit moment plaats bij het bloggen. Door het vrije karakter van het bloggen beseffen werknemers vaak te weinig wat de nadelige gevolgen kunnen zijn voor zichzelf en voor de onderneming waar zij voor werken.

Advies

Werkgevers worden in dit onderzoek gewezen op het potentiële gevaar voor het imago van hun bedrijf. De onderzoekers geven het advies aan werkgevers om regels en richtlijnen op te stellen rondom het bloggen. Al eerder schreef ik over de ‘onrust in bedrijfsleven’ die ontstaat door web 2.0. technologieën, waar bloggen een onderdeel van uitmaakt. Hieruit bleek ook al de bezorgdheid binnen het bedrijfsleven over deze nieuwe technologieën.

Wat vind jij? Moeten werkgevers harder optreden tegen bloggende werknemers? Of worden de negatieve gevolgen hiervan overschat?

0 reactie(s) op “Imago van bedrijven op de tocht door bloggende werknemers”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.