Imago, zekerheid minder belangrijk

05/06/2015 Leestijd: 2 minuten

Vergeleken met vorige generaties hecht de nieuwe werknemer veel minder aan contractzekerheid en lifetime employment. Persoonlijke ontwikkeling staat hoger genoteerd en het imago van een werkgever is minder belangrijk.

Dit blijkt uit onderzoek van Manpower naar de opvattingen, verwachtingen en wensen van de werknemers van morgen. Aan het onderzoek namen 1.737 respondenten deel.

Grotere ondernemingen blijven aantrekkelijker boven de kleinere maar dat komt minder door het imago en de contractzekerheid. Andere factoren, zoals de kans tot ontwikkeling spelen meer een rol. Zo willen kandidaten van hun potentiële werkgevers weten hoe de sfeer er is en wat voor mensen er werken.

Vrijheid, afwisseling, uitdaging en een goed privé-leven zijn erg belangrijk.  De nieuwe werknemer zoekt naar werk dat aansluit bij zijn levensdoelen. Voor een baan kiezen die status oplevert is niet meer van belang. Ook wil de nieuwe generatie werk en privé-leven op een goede manier combineren.

Daag ze uit!
De nieuwe werknemer, hoog- of laagopgeleid, noemt uitdaging het belangrijkste kenmerk van zijn droombaan, maar verstaat daaronder vooral: kortlopende projecten realiseren met een duidelijk einddoel, waarin de individuele bijdrage aan het resultaat herkenbaar is.  Geld is veel minder belangrijk zolang het er is. De meeste gaan er namelijk van uit dat ze genoeg verdienen. Waar een werkgever nu op moet gaan sturen is de persoonlijke ontplooiing.

Er zijn al voorbeelden te vinden van bedrijven die daar handig op inspringen. Kijk maar eens op www.uitdegoudenkooi.nl

Lifetime employement verdwijnt
De ondervraagden gaan ervan uit dat ze niet lang bij een werknemers zullen werken en hoger opgeleiden vinden dat zelfs niet wenselijk. Deze uitslag correspondeert met de redenatie in het artikel over traineeships. Wel vinden ze dat ze als persoon meer gewaardeerd moeten worden.

Zou je kunnen zeggen dat de nieuwe werknemer egocentrischer wordt?

0 reactie(s) op “Imago, zekerheid minder belangrijk”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.