Inspelen op de behoeften van generatie Z

15/01/2019 Leestijd: 2 minuten

Je kunt er niet meer omheen: Generatie Z is overal op de arbeidsmarkt te vinden. De arbeidsmarkt wordt krapper, en daarmee wordt het ook moeilijker om deze groep binnen het bedrijf te houden. Het is noodzakelijk om goed in te spelen op de behoeften en talenten van Z’ers, maar hoe doe je dat als bedrijf of vanuit HR?

Kenmerken van Generatie Z

Wat zijn de kenmerken van Generatie Z? De generatie is tussen 1995 en 2010 geboren. Gen Z is – spreekwoordelijk – met de telefoon in haar hand geboren. Generatie Z heeft de financiële crisis volop meegemaakt en leeft onder de constante dreiging van een onzekere wereld. Onzeker zou je ze ook kunnen noemen. Daardoor sparen ze meer dan Generatie Y en zijn toekomstgericht. Hard werken en veel geld verdienen staat hoog in het vaandel bij Z’ers, in welke beroepsgroep dan ook.

Talent en behoeften

Het grootste talent van Z’ers wordt door velen niet gezien als talent: multitasken. Ze krijgen continu bakken met informatie binnen en filteren die allemaal op hun eigen manier. Daarom dien je ze de vrijheid te geven om met een creatief idee te komen. Zit er niet te dicht op. Door Z’ers vrijheid te geven, zullen ze met de beste ideeën komen en geef je ze vertrouwen. Door de onzekerheid van de meeste Z’ers, dien je ze alle ruimte te geven voor het bedenken van nieuwe ideeën.

Vertrouwen

Vertrouwen werkt het beste voor Generatie Z. Ga als HR’er het gesprek aan met de jonge werknemers. Vraag wat hun talenten zijn en geef hen complimenten en vertrouwen. Ook een werkplek in de buurt is voor Z’ers erg belangrijk. Ze zijn het liefst niet veel tijd kwijt aan hun baan en hechten waarde aan vrije tijd. Met zo min mogelijk reistijd blijft er genoeg tijd over voor vrienden en persoonlijke hobby’s.

Het is van groot belang om Z’ers vrijheid en vertrouwen te geven in het werk dat zij doen. Op die manier speel je in op de talenten en behoeften van Generatie Z. De Z’ers zullen op die manier loyaal blijven en een aanwinst zijn voor jouw bedrijf.

0 reactie(s) op “Inspelen op de behoeften van generatie Z”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.