Interimmer, ben jij je verhaal waard?

10/10/2016 Leestijd: 3 minuten

Je leest de laatste tijd veel over storytelling. Er zijn professionals die er hun vak van gemaakt hebben: ze helpen andere professionals met het verhaal. Iedereen heeft een verhaal, maar niet iedereen wil dat verhaal delen. En er zijn ook mensen die dat wel willen maar geen idee hebben hoe ze dat moeten aanpakken. Weer anderen zijn zich er helemaal niet van bewust dat ze een verhaal hebben, alle ingrediënten die verhaalrijp zijn worden wat hen betreft eerder gezien als gebeurtenissen die een plaatsje verdienen in het verleden. Iets dat je voor jezelf houdt.

Als je ZZP-er bent en je wilt in contact komen met je markt is het goed te beseffen dat verhalen erg behulpzaam kunnen zijn bij het leggen van verbindingen. Met name het aantrekken van bezoekers op je website. Als ZZP-er is het onvermijdelijk dat je zichtbaar bent voor je markt en dan doe je er verstandig aan jezelf te profileren. Alleen dan krijg je die bezoekers.

In de techniek van het profileren kan storytelling een belangrijk onderdeel vormen. De vraag is alleen: “Wil ik dat echt en hoe pak ik dat aan?”

Of je dat wilt is iets waar je positiever tegenover kunt staan als je inziet dat het je echt kan helpen bij je profilering. Hoe je dat aanpakt werkt als volgt. In de eerste plaats is het goed om duidelijk te maken aan je markt, je doelgroep, wat er vooraf ging aan je keuze om ondernemer te worden. Wat maakte dat jij juist in die markt stapte, in het ambacht waar jij in uitblinkt. Zodra je na gaat denken over je eigen aanleiding begint er in je hoofd een verhaal te borrelen. Er is namelijk altijd een initiatiemoment, een vonk, een aanleiding voor de keuze om ondernemer te worden. Na dat moment ontstaat er een verloop van gebeurtenissen en doen zich omstandigheden en situaties voor  die van alles opleveren. Bijvoorbeeld nieuwe inzichten, tegenslagen, leermomenten, aanpassingen etc. Het gaat om het bloed, zweet en tranen want geen enkel succes komt zomaar uit de lucht vallen. Vervolgens zijn er uitkomsten van al jouw handelingen op acties en reacties in die aanlooptijd. En dat alles leidde stap voor stap tot een uitkomst, een status quo waar jij jouw logo aan verbonden hebt. De reis naar jouw persoonlijk heldendom. Dat leidde tot et bedrijf waarmee jij je uiteindelijk kunt identificeren. Tot een product of dienst waar jij achter staat. Iets wat jij als ZZP-er tot stand hebt gebracht, waar alleen jij je handtekening onder kunt zetten.  Als je het zo bekijkt kom je er niet onder uit dat er genoeg bouwstenen zijn voor een verhaal. De samenhang van de  dynamiek tussen al die ingrediënten bepalen de potentiële sappigheid en aantrekkelijkheid van het verhaal.

Het verhaal sappig maken is misschien een kunst die niet iedereen verstaat. Dat is typisch iets waar de professionele storytellers goed in zijn. Zij helpen jou met de structuur en de manier van verwoorden, hoe je dingen zo op papier zet dat het boeiend wordt. Als je daar uiteindelijk goed in slaagt zal je een extra trigger toevoegen aan je marketingtools en dat zal zeker gaan bijdragen tot meer zichtbaarheid en relevantie. Het levert meer bezoekers op je website op en uiteindelijk meer klanten Juist vanwege jouw verhaal ontstaat er een sterkere verwantschap tussen je klanten en jouw bedrijf en dat zorg weer voor trouwe klanten die terugkomen.

Ga er maar van uit dat iedereen dol is op verhalen. De tijdschrift schappen van de Bruna of de AH waar je iedere week weer tientallen meters verhaallijn ziet lonken zijn daar het levende bewijs van. En of dat verkocht wordt…? Ik dacht het wel. Of jij dat ook kunt…? Dat hangt er grotendeels van af hoeveel waarde jij aan jezelf toekent. En bedenk daarbij dat jouw eigenwaarde bepalend is voor wat jouw klanten je willen betalen voor wat jij biedt. Iets om over na te denken.  Dus ben jij verhaal-waardig? Zorg dan dat het verhaal er komt en dat je het kunt delen.

0 reactie(s) op “Interimmer, ben jij je verhaal waard?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.