Intermediair: toch altijd interessant

03/07/2014 Leestijd: 2 minuten

Al jaren volg ik met plezier hun populairste werkgevers onderzoek. Natuurlijk: de top 50 wisselt niet zo vaak, geen idee of dat met de vorm van het onderzoek te maken heeft. Maar ze weten toch altijd interessante punten te vermelden en ik schrijf er ieder jaar graag een blog over.

Overigens hoopgevend maar niet onverwacht: op de inleidende webpagina noemt Intermediair het toenemende consumentenvertrouwen, de verbeterende huizenmarkt en de licht aantrekkende arbeidsmarkt. Misschien als opstapje naar waarom het toch echt belangrijk is om een populaire werkgever te zijn? Hoe dan ook: fijn nieuws.

Cijfers over werktevredenheid

De whitepaper (trouwens o.a. hier te lezen) begint gelukkig met een flinke set getallen, waarbij een van de meest opvallende is dat de werkloosheid onder hoogopgeleiden nog licht stijgt, hoewel vorig jaar (2% tov 2012) sneller dan dit jaar (3% tov 2012). Een positieve tegenhanger is dat de doelgroep positiever is over de arbeidsmarkt dan verleden jaar.

Voor organisaties die aan hun merk willen werken is de tevredenheid en vooral de onderwerpen waar werknemers tevreden over zijn erg interessant. De 5 belangrijkste redenen om te blijven zijn:

  • Inhoud van het werk is uitdagend (52%)
  • Prettige collega’s (50%)
  • Vast contract (47%)
  • Goede balans tussen werk en privé (43%)
  • Dichtbij huis (40%)

Andersom verwacht 32% binnen twee jaar van werkgever te veranderen. Ligt dit aan mij, of is dit een behoorlijk percentage? 16% per jaar zou een flink verloop zijn, hoewel hierin natuurlijk geen rekening wordt gehouden met de mensen die uiteindelijk blijven. De top 5 motivaties voor overstappen zijn:

  • Weinig doorgroeimogelijkheden (35%)
  • Inhoud van het werk is niet uitdagend (30%)
  • Ontevredenheid over het inkomen (25%)
  • Geen vast contract/contractverlenging (22%)
  • Geen goede balans tussen werk en privé (15%)

Interessant om te bedenken dat weinig doorgroeimogelijkheden samen kan hangen met de inhoud van het werk én met de ontevredenheid over het inkomen.

Het droombedrijf

Ook interessant en opvallend: het droombedrijf is voor 42% een middelgroot bedrijf van 50-500 medewerkers. 16% zou bij een grote organisatie willen werken met meer dan 500 medewerkers. Zou dit gaan om de kritieke massa: boven een bepaalde grootte wordt een organisatie wellicht logger, bureaucratischer? Het doet wel af aan het beeld dat de meeste mensen het liefst bij een écht grote organisatie werken. In de whitepaper staan nog twee mooie taartverdelingen over het imago dat deze werkgever zou moeten hebben: mooie indicaties.

Voorgaande getallen zijn ook terug te lezen voor de specifieke branches, zeker de moeite als u aan de brand van uw organisatie wilt werken, mocht u nog niet in deze mooie top 50 staan. In dat geval: veel succes!

0 reactie(s) op “Intermediair: toch altijd interessant”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.