Soms is het vinden van kansen erg gemakkelijk, een simpel optelsommetje van algemeen bekende feiten of meningen. Laat ik er daar eens twee van nemen: 1. Werknemers werken minder lang bij een bedrijf. 2. Reputatie (employerbrand) wordt steeds belangrijker.
Wijze stemmen, ook op dit weblog, maar ook op vele andere sites, hebben al aangegeven dat bedrijven zich minder zouden moeten concentreren op werving en hun aandacht zouden moeten verspreiden over de hele cyclus van instroom, doorstroom en uitstroom. Dus ook binnen het bedrijf werven, promotie en verbreding mogelijk maken en vragen waarom mensen weggaan. En uit dat laatste is net zoveel te halen als uit de instroom en doorstroom.
Ik herinner me nog goed hoe mijn eerste reactie op het HBO was toen mijn leraar uitstroom noemde, namelijk de vraag wat je moet met mensen die weggaan. Maar bovenstaande feiten geven daar net zo’n goed antwoord op als mijn leraar destijds:
Informatie en je reputatie
Je verkrijgt informatie over het waarom, waarom gaat een werknemer weg? Zo zul je misschien te horen krijgen dat het helemaal niet om het salaris gaat, maar dat Hans* elders wel deze of een andere taak mag ondernemen. Of thuis mag werken. En zo kun je in kaart brengen wat mogelijke wensen van je werknemers zijn. En misschien krijg je wel te horen dat er teveel aandacht gaat naar competenties en te weinig naar resultaten. Zo zijn er oneindig veel voorbeelden te noemen.
En net zo belangrijk is je reputatie. Want een werknemer die weggaat, die daarvoor eerst nog een gesprek heeft gehad waarin hij zijn motivatie kon uitleggen, die zal lang niet zo negatief terugkijken naar zijn vorige werkgever. Deze heeft tenslotte nog even oprechte interesse getoond, gevraagd waar hij nu ging werken, waarom en wat hij in de toekomst van plan is.
Ook werknemers die zijn opgestapt kunnen positieve reclame maken, mensen werven door te vertellen hoe goed alles bij zijn oude werkgever geregeld is en aanblijven als netwerkcontact. Misschien voor een nieuwe opdracht of samenwerking.
Geef een reactie